راهنمای طرز استفاده از سرخ کن بدون روغن

راهنمای استفاده از سرخ کن بدون روغن فیلیپس 9260

راهنمای استفاده از سرخ کن بدون روغن فیلیپس 9260 برای استفاده کارآمد از این دستگاه ضرورت دارد. زیرا سرخ کن بدون روغن یا ایر فرایر یکی از جدیدترین لوازم آشپزی است و کار با این دستگاه مستلزم شناخت کامل ابزارها و فرایند پخت در آن است. ما در این مطلب طرز استفاده از سرخ کن بدون روغن فیلیپس 9260 را به طور کامل شرح می‌دهیم. لازم به ذکر است کلیه اطلاعات این مطلب از دفترچه راهنمای استفاده از سرخ کن بدون روغن فیلیپس مدل 9260 گردآوری شده است. همینطور در بخش انتهایی به لیست لوازم ضروری ایرفرایر می‌پردازیم.

معرفی سرخ کن بدون روغن فیلیپس مدل 9260

سرخ کن بدون روغن فیلیپس 9260 یکی از مدلهای جدید سرخ کن بدون روغن فیلیپس است. این دستگاه با وزن تقریبی 5 کیلوگرم و توان 1900 وات با رنگ بدنه مشکی به بازار عرضه شده است. صفحه کنترل دیجیتال با کلیدهای لمسی ظاهری آراسته و جذاب برای این دستگاه ایجاد نموده است. ظرفیت این سرخ کن 2/6 لیتر است که در آن امکان پخت 2/1 کیلوگرم مواد غذایی وجود دارد. بنابراین ایرفرایر 9260 در زمره سرخ کن بدون روغن فیلیپس سایز Xl قرار می‌گیرد.

مشخصات فنی سرخکن بدون روغن فیلیپس 9260

مانند تمام انواع سرخ کن بدون روغن فیلیپس شیوه پخت در این دستگاه نیز فناوری گردش سریع هوای داغ است. این دستگاه از جمله مدل‌هایی است که توانایی کاهش چربی غذا تا 90 درصد در آن وجود دارد. صفحه کنترل این دستگاه بسیار ساده و کاربرپسند طراحی شده است. کلیدهای کنترل دستگاه محدود ولی کارآمد هستند. از امکانات ویژه این مدل امکان ذخیره دو برنامه پخت دلخواه بر روی دستگاه است. وجود محفظه نگهدارنده سیم، امکان شستشوی قطعات در ماشین ظرفشویی و فیلتر قابل تعویض از دیگر امکانات این مدل محسوب می‌شوند.

صفحه کنترل سرخ کن بدون روغن فیلیپس مدل 9260

دکمه روشن/خاموش

اولین دکمه سمت راست و پایین صفحه کنترل سرخ کن بدون روغن فیلیپس مدل 9260 دکمه روشن/خاموش دستگاه است.

امکانات سرخ کن بدون روغن فیلیپس مدل 9260

امکانات سرخ کن بدون روغن فیلیپس مدل 9260

دکمه تنظیم دما و زمان پخت

صفحه کنترل سرخ کن بدون روغن فیلیپس مدل 9260 به صورتی طراحی شده که دما و زمان پخت با دکمه‌های مشترکی تنظیم می‌شوند. بالاترین دکمه در سمت چپ صفحه کنترل که با آیکون ساعت در کنار دماسنج طراحی شده به این مسئله اختصاص دارد. دو دکمه با طراحی فلش بالا و پایین نیز در سمت راست صفحه کنترل قرار دارند که برای انتخاب دما و زمان مناسب کارایی دارند. در واقع با روشن شدن دستگاه به صورت خودکار تنظیم دما فعال شده و کاربر با دکمه‌های سمت راست دمای مورد نظر خود را انتخاب می‌کند. پس از آن با فشردن کلید سمت چپ انتخاب زمان پخت فعال می‌شود. انتخاب زمان مناسب نیز با فلش‌های بالا و پایین سمت راست انجام می‌شود.

دکمه برنامه پخت دلخواه

در سرخ کن بدون روغن فیلیپس 9260 کاربر می‌تواند برنامه پخت دلخواه خود را بر روی دستگاه ذخیره نماید. برای این منظور دو دکمه با نشانه ستاره در سمت چپ صفحه کنترل تعبیه شده است. در نتیجه کاربر می‌تواند با ذخیره دو برنامه پخت دلخواه خود در آینده به آسانی از آنها استفاده نماید.

دکمه توقف/شروع

در قسمت پایین و میانه صفحه کنترل سرخ کن بدون روغن فیلیپس مدل 9260 دکمه توقف/شروع دستگاه قرار دارد. این دکمه برای توقف برنامه پخت یا شروع مجدد آن کارایی دارد.

نمایشگر

نمایشگر سرخ کن بدون روغن فیلیپس مدل 9260 در وسط صفحه کنترل قرار دارد. در هنگام کار دستگاه بر روی این نمایشگر به صورت متناوب دما و زمان نمایش داده می‌شود. در یک دقیقه پایانی برنامه پخت، شمارش معکوس ثانیه‌ها بر روی نمایشگر نشان داده می‌شود.

طرز استفاده از سرخ کن بدون روغن فیلیپس 9260

  • دستگاه را در مکان مسطحی که مقاوم در برابر گرما باشد قرار دهید. توجه داشته در اطراف دستگاه هیچ وسیله حساس به گرما وجود نداشته باشد.
  • با کمک دسته، تابه و سبد را از دستگاه خارج کنید. بهتر است پیش از اولین استفاده این قطعات را بشویید.
  • مواد غذایی مورد نظر که از قبل طعم‌دار شده و در صورت تمایل به اندکی روغن آغشته شده درون سبد قرار دهید. به ظرفیت دستگاه و علامت max موجود در سبد توجه کنید.
  • دستگاه را به برق زده و با استفاده از کلید روشن/خاموش آن را روشن کنید.
  • با استفاده از دکمه‌های فلش بالا و پایین در سمت راست صفحه کنترل، دمای مورد نظر خود را انتخاب کنید.
  • برای تعیین زمان پخت از دکمه تنظیم دما/زمان در سمت چپ صفحه کنترل استفاده کنید. با استفاده از دکمه‌های فلش بالا و پایین در سمت راست صفحه کنترل، زمان مورد نظر خود را انتخاب کنید.
  • با فشردن دکمه توقف/شروع برنامه پخت آغاز می‌شود.

ذخیره برنامه پخت دلخواه در سرخ کن بدون روغن فیلیپس 9260

  • با استفاده از دکمه روشن/خاموش دستگاه را روشن کنید.
  • همانطور که در طرز استفاده از سرخ کن بدون روغن فیلیپس 9260 گفتیم دما و زمان پخت مورد نظر خود را تعیین کنید.
  • یکی از دکمه‌های برنامه پخت دلخواه که با شماره 1 و 2 تعیین شده فشار دهید.
  • برای تأیید ذخیره برنامه پخت، بوق کوتاهی از دستگاه پخش می‌شود.

برای استفاده از دو برنامه دلخواه ذخیره شده در سرخ کن بدون روغن فیلیپس مدل 9260 کافی است پس از روشن نمودن دستگاه، دکمه برنامه مورد نظر خود را فشار دهید. دما و زمان پخت تعیین شده به صورت متناوب بر روی نمایشگر نمایش داده می‌شوند. با فشردن دکمه توقف/شروع فرایند پخت آغاز می‌شود.

گرم کردن غذا در سرخ کن بدون روغن فیلیپس مدل 9260

یکی از امکانات سرخ کن بدون روغن فیلیپس  9260 امکان گرم کردن مجدد غذا در آن است. به همین منظور یک جدول راهنما برای غذاهای محبوبی چون پیتزا یا مرغ سوخاری در دفترچه راهنمای دستگاه وجود دارد. شیوه کار همانند اجرای برنامه پخت البته با زمان بسیار کوتاه‌تر است. نهایت زمان پیشنهادی در این جدول راهنما 13 دقیقه است. البته بهتر آن است که کاربر با تجربه شخصی بهترین دما و زمان مطلوب خود را بیابد.

نکات استفاده از سرخ کن بدون روغن فیلیپس  9260

  • در دفترچه راهنمای استفاده از سرخ کن بدون روغن فیلیپس مدل 9260 یک جدول راهنمای پخت نیز وجود دارد. در این جدول دما و زمان پیشنهادی توسط کارشناسان شرکت برای مقادیر مختلف مواد غذایی محبوب درج شده است. استفاده از این جدول راهنما در ابتدای کار با ایر فرایر بسیار کمک کننده است. به مرور زمان و با کسب تجربه می‌توانید اطلاعات جدول را بر حسب سلیقه شخصی خود اصلاح کنید.
  • برای انتخاب حالت پیش گرمایش در سرخ کن بدون روغن فیلیپس مدل 9260 پس از انتخاب دمای مورد نظر برای انتخاب زمان پخت باید گزینه “__” را انتخاب کنید. در این حالت دستگاه شروع به آغاز کار نموده و پس از مدتی رسیدن به دمای تعیین شده را با آلارم کوتاهی به کاربر اطلاع می‌دهد.
  • برای توقف برنامه پخت (احتمالاً برای زیر و رو کردن مواد غذایی) و شروع مجدد آن می‌توانید از دکمه توقف/شروع استفاده کنید. البته این دستگاه طوری طراحی شده که با خروج تابه از دستگاه برنامه پخت به طور خودکار متوقف می‌شود. با جایگذاری مجدد تابه نیز دستگاه به طور خودکار به کار خود ادامه می‌دهد.
طبخ انواع غذا با سرخ کن فیلیپس 9260

طبخ انواع غذا با سرخ کن فیلیپس 9260

مابقی نکات استفاده از سرخکن فیلیپس 9260

  • در سرخ کن بدون روغن فیلیپس مدل 9260 به راحتی می‌توانید در اواسط کار دستگاه، زمان پخت را کاهش یا افزایش دهید. کافی است در هنگامی که زمان روی نمایشگر نمایش داده می‌شود با کلیدهای کنترلی بالا و پایین زمان پخت را افزایش یا کاهش دهید. اگر نمایشگر در حال نمایش دمای پخت باشد باید ابتدا دکمه تعیین دما/زمان را فشار داده و سپس با دکمه‌های کنترلی زمان پخت را افزایش یا کاهش دهید.
  • در مورد تغییر دمای پخت نیز باید مشابه روش فوق عمل کنید.
  • برای خارج کردن تابه توجه داشته باشید که دسته تابه را کاملاً صاف به صورت کشویی از دستگاه خارج کنید. هرگونه زاویه سبب آسیب رساندن به دستگاه می‌شود. خروج سبد نیز باید کاملاً به صورت مستقیم و به سمت بالا باشد.

مشکلات احتمالی سرخ کن بدون روغن فیلیپس مدل 9260 و راه‌حل آنها

بدنه دستگاه داغ شده است.

سرخ کن بدون روغن فیلیپس 9260 طوری طراحی شده که در حالت عادی بدنه دستگاه داغ نمی‌شود. اما استفاده طولانی از دستگاه می‌تواند چنین واکنشی را در پی داشته باشد. به همین دلیل در برخی نقاط دستگاه برچسب‌های احتیاط دیده می‌شود. بر روی این برچسب‌ها آیکون حرارت درون یک مثلث قرار دارد. قاعدتاً حتی در این شرایط نیز نباید بخش‌هایی مانند صفحه کنترل یا دسته تابه داغ باشند. به هر صورت این اتفاق خطری از لحاظ استفاده از دستگاه ایجاد نمی‌کند کافی است در هنگام نزدیکی به دستگاه بیشتر احتیاط کنید.

در هنگام کار دستگاه دود سفید رنگ تولید می‌شود.

به طور کلی وجود چربی زیاد عامل اصلی تولید دود سفید در ایر فرایر است. اولین راهکار این است که در صورت انباشته شدن روغن در تابه با احتیاط آن را خالی کنید. اگر تابه را در سری قبلی استفاده از دستگاه به درستی تمیز نکرده باشید نیز بقایای روغن باقی مانده در تابه منجر به تولید دود سفید می‌شوند. تنها راهکار این مسئله شستشوی دقیق و کامل تابه پس از هر بار استفاده است. استفاده بیش از حد از موادی مانند آرد سوخاری نیز می‌تواند عامل ایجاد دود باشد. توجه داشته باشید برای تهیه غذا در سرخ کن بدون روغن باید مواد غذایی با مواد طعم دهنده، انواع سس یا روغن آغشته شوند. در واقع تنها یک لایه از این مواد باید چسبیده به مواد غذایی باشد. استفاده بیش از حد از این مواد برای دستگاه و فرایند پخت مشکلاتی ایجاد می‌کند.

لذت کار با سرخ کن بدون روغن فیلیپس 9260

لذت کار با سرخ کن بدون روغن فیلیپس 9260

صفحه نمایشگر دستگاه یک نشانه خاص (سه خط تیره در بالا و پایین) را نمایش می‌دهد.

این نشانه خاص نوعی اقدام امنیتی است که به صورت خودکار در دستگاه فعال می‌شود. این ویژگی در هنگام داغ شدن بیش از حد دستگاه فعال می‌شود. با مشاهده این نشانه بلافاصله دستگاه را از برق جدا کرده و اجازه دهید خنک شود. در حالت عادی پس از خنک شدن دستگاه می‌توانید طبق روال از دستگاه خود استفاده کنید. اما اگر پس از خنک شدن و روشن نمودن مجدد دستگاه هنوز این نشانه نمایش داده می‌شد باید با بخش خدمات پس از فروش فیلیپس تماس بگیرید.

نقاطی از بدنه سبد و تابه آسیب دیده است.

برای محافظت از تابه و سبد ایر فرایر توصیه می‌شود تنها از اسفنج نرم برای شستشوی آن استفاده کنید. حتی اگر ذرات غذا یا چربی به آن چسبیده نباید از وسایل زبری مانند اسکاچ استفاده کنید. بهترین روش آن است که تابه و سبد را برای مدتی داخل آب گرم و مایع ظرفشویی قرار دهید تا به آسانی شسته شود. منع استفاده از قاشق‌های فلزی و امثال آن در تابه نیز به همین دلیل است. جایگذاری دقیق و مستقیم سبد در تابه نیز از دیگر نکاتی است که در حفظ سلامت دستگاه و دوام آن تأثیر بسزایی دارد. اما به هر صورت اگر چنین نقاطی در تابه خود مشاهده کردید نگران نباشید زیرا این نقاط آسیب دیده از لحاظ سلامت غذا مشکلی ایجاد نمی‌کنند.

طعم خلال سیب زمینی سرخ شده در سرخ کن مطلوب نیست.

اولین نکته این است که نباید این خلال‌ها را با سیب زمینی سرخ شده در روغن فراوان مقایسه کنید. بلکه باید به عنوان غذایی مشابه اما بسیار بسیار سالم‌تر آن را بررسی کنید. ضمن اینکه تجربه در تهیه سیب زمینی در ایرفرایر بسیار اهمیت دارد. باید به مرور زمان و تجربه بهترین روش تهیه سیب زمینی در سرخ کن بدون روغن را که مطابق سلیقه شما باشد کشف کنید. با این وجود مرور نکات زیر می‌تواند بسیار کارآمد باشد.

  • نوع سیب زمینی و یا ابعاد خلال‌های خود را تغییر دهید.
  • علیرغم وجود ظرفیت بیشتر در هر سری پخت حداکثر 800 گرم سیب زمینی را درون دستگاه قرار دهید.
  • مرحله خیساندن خلال‌ها در آب و پس از آن خشک کردن نسبی آنها را با دقت بیشتر انجام دهید.
  • زمان زیر و رو کردن خلال‌ها را تغییر دهید یا دفعات آن را افزایش دهید.

لوازم ضروری ایرفرایر

از وسایل ضروری استفاده برای سرخ کن بدون روغن می‌توانیم به کاغذ روغنی، ظروف سرخ کن بدون روغن و اسپری روغن اشاره نماییم. در ادامه می‌توانید تعدادی از این لوازم را مشاهده و با لمس یا کلیک روی عکس آنها به خرید این وسایل اقدام نمایید. همینطور می‌توانید در بخش لوازم آشپزخانه طیف وسیعی از لوازم را با بهترین کیفیت از فروشگاه بدون روغن تهیه نمایید.

دستگاه سرخ کن روغن روشن نمی‌شود.

بدیهی است در چنین شرایطی ابتدا باید اتصال دستگاه به برق به طور دقیق کنترل شود. در کنار وجود احتمال قطعی در مسیر اتصال، یکی از دلایل رایج این مشکل، اتصال دو دستگاه به یک پریز مشترک است. سرخ کن از جمله وسایل پر مصرفی است که باید به طور مستقل به یک پریز برق متصل شود. پس از کنترل این موارد می‌توانید پریز برق جدیدی را نیز امتحان کنید. اگر با این راهکارها دستگاه روشن نشد باید با خدمات فیلیپس تماس بگیرید.

این دستگاه مدل قدیمی‌تر سرخ کن بدون روغن فیلیپس مدل 9270 و سرخکن بدون روغن فیلیپس 9280 است. در مطلبی به تفاوت سرخ کن بدون روغن فیلیپس 9260 و 9270 پرداخته‌ایم.

تفاوت سرخ کن بدون روغن فیلیپس 9260 و 9270

تفاوت سرخ کن بدون روغن فیلیپس 9260 و 9270

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *