راهنمای خرید وسایل خانه

جاعودی یعنی چی؟

جاعودی ظرفی برای سوزاندن عود می‌باشد و از نظر اندازه، فرم و طراحی، جنس و مواد ساخت بسیار متفاوت هستند و از زمان‌های قدیم در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرند. شاید برای شما نیز سوال باشد که جاعودی یعنی چی؟. عود در مراسم عبادت مسیحیان، معابد و خوشبو كردن مساجد استفاده می‌شود. در این محتوا تلاش كرده‌ایم به تعریف جای عود، پیشینه و نماد سوزاندن عود، انواع جای عود بر اساس جنس و طرح، کاربردهای مختلف جاعودی بپردازیم.

جاعودی قایقی

جاعودی قایقی

جای عود

جاعودی به انگلیسی censer یا incense burner نام دارد كه این دو واژه یكی اشاره به وسیله‌ای برای نگهداری چوب عود و دیگری ظرفی برای ریختن رزین عود برای سوختن است. در واقع جاعودی در دو شكل بسته به نوع محصول عود در بازار موجود هستند. جای عود نگهداری چوب عود قطعه‌ای بلند و نازک از جنس چوب، فلز یا غیره است که یک سوراخ کوچک در انتها دارد. در این سوراخ چوب عود قرار می‌گیرد. جای عود نگهداری چوب عود به گونه‌ای ساخته شده است كه خاكستر عود در ظرف جمع آوری می‌شود. این ظروف علاوه بر نگهداری چوب عود، ایمنی را به عنوان ظرف نسوز که حاوی عود سوزان و خاکستر آن است، تامین می‌كند.

جاعودی آبشاری

جاعودی آبشاری

جای عود رزین عود به شكل كاسه با درب طرح دار ساخته می‌شود. جنس این جای عود معمولا از فلزات نظیر مس، برنج و حتی طلا نیز است. با این حال برای این نوع جای عود طرح‌های دیگر نظیر جاعودی روح با جنس سرامیک یا سفال ساخته می‌شود. برای هر دو مدل جا عودی طرح‌های بسیار زیبا و جذاب در بازار موجود است كه زیبایی خاصی را به عنوان دكور به منازل، مراكز مدیتیشن، هتل‌ها و غیره می‌بخشد.

سوزاندن عود نماد چیست؟

عود قرن هاست در مراسم مذهبی ادیان مختلف (اکثریت ادیان) نقش محوری داشته و دارد. بسیاری از مردم عود را نمادی از ارتباط معنوی با چیزی بالاتر از این قلمرو فیزیکی می‌دانند. در میان فرهنگ‌ها و مذاهب متعدد، دود برافراشته عود نمادی از دعاهای عبادت‌کنندگان است که از آتش الهی به سوی آسمان بلند می‌شود. آنها رابط زمینی و الهی هستند و جای عود این ارتباط را تسهیل می‌کند.

جای عود آبشاری

جای عود آبشاری

از ظروف سفالی ساده گرفته تا طرح‌های پیچیده و جذاب، این اشیاء به عنوان یادآور تلاش بشر برای درک معنویت و ارتباط با قلمروهای بالاتر از تمدنهای کهن است. دودی که از جای عود‌ها به سمت بالا می‌پیچد، حامل دعاها و عبادت‌هایی است که مردم به سمت خدا می‌فرستند. جاعود‌ها نمادی برای آیندگان به عنوان بخشی از فرهنگ و باور نیاکان مردمان سراسر جهان است. استفاده از عود در ایران به قبل از اسلام بر می‌گردد اما استفاده از آن در بین مسلمان اهمیت زیادی دارد. به طوری كه براي خوشبو كردن كعبه از آن استفاده می‌كنند.

انواع جای عود بر اساس جنس

جاعودی ها در جنس‌های مختلف نظیر چوبی، برنز، مس، سرامیك، سنگی(مرمر یا گرانیت) و غیره ساخته می‌شوند. كاربرد جای عود سفالی یا فلزی تازگی ندارد. جاعودی ها در طول تاریخ از طیف وسیعی از فلزات از جمله طلا، نقره و آلیاژهای مس مانند برنز یا برنج ساخته شده‌اند. جاعودی ها از جنس فلزات به طور گسترده در مصر باستان، در تمدن های باستانی خاورمیانه از جمله یهودیان و بابل النهرین استفاده می‌شد. در تمدنهای قدیمی استفاده نقره در جاعودی به عنوان ماده رایج بود و این فلز دارای خواص ضد میکروبی همراه با قابلیت‌های انتقال حرارت عالی می‌باشد.

جاعودی دیواری

جاعودی دیواری

 برنز یا برنج ماده بسیار متداول در بین فرهنگ‌های مختلف برای ساخت جای عود بود، زیرا مقرون به صرفه، بادوام است و می‌توان آن را در الگوهای بسیاری ریخت. جا عودهای بسیار زیبایی نیز از فلزی به نام کلوزون یا فلز با منبت مینا نیز در قدیم ساخته می‌شدند و در حال حاضر نیز تولید می‌شوند.

جای عود پلی استری

جای عود پلی استری

خرید جاعودی

در حال حاضر جای عودی صرفا برای استفاده برای سوختن عود كاربرد ندارند. این وسیله‌ها در طرح‌های بسیار جذاب و شگفت انگیز ساخته می‌شوند و به عنوان یک وسیله دکوری می‌توان از آنها استفاده نمود. در فروشگاه اینترنتی بدون روغن، جای عودها با طرح‌های مختلف نظیر جاعودی روح سرامیکی، جاعودی روح، جاعودی پر پلی استر جای وارمر سرامیکی، جاعودی روح آبشاری، جا عودی مدادی طرح روح خونخوار و غیره موجود هستند.

کاربردهای مختلف جاعودی

کاربردهای جای عود ها نسبت به كاربرد باستانی‌شان یعنی كاربرد در معابد و مکان‌های مذهبی (مساجد، کلیساها) تغییر کرده است. در حال حاضر علاوه بر كاربرد عود در این مكان‌ها، آنها در مکان‌های درمانی (مراکز ماساژ، مراکز یوگا و طب سنتی)، منازل، رستورانها و هتل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. از خواص عود در این مكان‌ها برای ایجاد فضای آرام و معنوی، خوشبو کردن فضا و ایجاد فضایی آرام استفاده می‌شود.

جای عود فلزی

جای عود فلزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *