راهنمای خرید وسایل خانه

جاعودی به انگلیسی

جاعودی به انگلیسی

جاعودی به انگلیسی censer يا incense burner نام دارد اما عود چيست. عود مواد گیاهی معطر است که در هنگام سوختن دود معطر آزاد می‌کند. عود برای دلایل بوي معطر، مراسم مذهبی، رایحه درمانی، مدیتیشن و غيره استفاده می‌شود. همچنین به عنوان دئودورانت ساده(خوشبو كننده) یا دافع حشرات نيز كاربرد دارد. در حال حاضر كاربرد اصلي آن تغيير كرده است و از معابد به مراكز مدیتیشن رسيده است.

خرید جاعودی

شما می‌توانید از فروشگاه اینرنتی بدون روغن بهترین جاعودی ها را خریداری نمایید. جا عودی روح از پرفروش‌ترین‌های بازار در سال اخیر بوده است.

استفاده از عود در فرهنگ ايران پيشينه طولاني دارد، به طوري كه عود در اوستا وهوکرته و در زبان پهلوي هوکرت نام دارد. در ادبيات فارسي در اشعار شاعران واژه عود و داربوی ذكر شده است. به خصوص عود به معني سوختن چوب معطر عود مكرر به كار رفته است.

عود به زبان های مختلف

عود به زبان های مختلف

نمونه‌هاي اشعاري كه عود و داربوی در آن به كار رفته است:

هر هلاک امت پیشین دو در ببستند خشک( فردوسي).

درون خرگه از بوی خجسته / بخور عود و عنبر کلکه بود/ زآنکه چندل را گمان بردند عود(مولوی)

تا صبر را نباشد شیرینی شکر / تا بید را نباشد بوی چو داربوی(رودكي).

عود قَماری از جگرم گر کنی بخور/ خونابه از مشبک مجمر فروچکد(طالب آملی).

بر او ریخته عود و کافور و مشک / تنش را به بسته(نظامي).

هر کجا عود بود لی بم بوی خوش عود بود/ ندهد بوی نه هر چوبی و نه هر حطبی(منوچهري)

ريشه يابي واژه عود

واژه‌ی عود به انگليسي oud يا oudh به معنی بوی خوش است. به نوعي چوب که موقع سوختن بوی خوشی ايجاد مي‌نمايد، اشاره مي‌كند. برخي معتقدند واژه ی عود با واژه‌ی هند و اروپایی od به معنای بوییدن هم ریشه است. این واژه به زبان انگليسي و فرانسوي وارد شده است كه واژه‌ی odor در انگلیسی و odeur در زبان فرانسوی هر دو به معناي بو يا عطر به كار مي‌رود. عود واژه عربي نيست بلكه از زبان فارسي يا هندي به زبان عربي وارد شده است.

ريشه يابي واژه عود

ريشه يابي واژه عود

برخي نيز معتقدند واژه oud از زبان تركي ريشه گرفته است. اودون ūdōnدر زبان تركي به معناي چوب يا هيزم است كه در قديم از آن براي گرم كردن منازل استفاده مي‌شد.

خوشبو کننده به انگلیسی

خوشبو کننده به انگلیسی دئودورانت يا deodorant نام دارد. اين كلمه نيز odor يا od گرفته شده است.

چوب عود به انگلیسی

چوب عود به انگلیسی Agarwood و aloeswood, eaglewood, gharuwood ناميده مي‌شود. عود از چوب درخت Aquilaria و Gyrinops بدست مي‌آيد كه بومی جنوب شرقی آسیا است. کیفیت‌ معطر چوب عود تحت تأثیر گونه‌ها، موقعیت جغرافیایی، شاخه، تنه و ریشه آن، مدت زمان پس از آلودگی و روش‌های برداشت و فرآوری متفاوت است. چوب معطر عود زمانی ایجاد می‌شود که درختان Aquilaria زخمی شده و توسط قارچ‌ها آلوده شوند. در اين صورت درخت به عنوان یک مکانیسم دفاعی رزین تولید می‌کند. اين رزين همان عود است. تشکیل عود با زخم شدن درخت و حمله قارچ همراه است و باعث می‌شود درخت رزین معطر با ترکیبات فرار تولید کند که به سرکوب رشد قارچها کمک مي‌کند.

چوب عود به انگلیسی

چوب عود به انگلیسی

بوی چوب عود پیچیده و دلپذیر است، در حالت عطر، رایحه عمدتاً با ترکیبی از نت‌های خاورزی-چوبی و میوه‌ای-گلی بسیار ملایم متمایز می‌شود. دود آن نیز با نتشیرین بالزامیک و سایه‌های وانیل و مشک و کهربا مشخص می‌شود. چوب عود از بابل النهرين به روم و يونان برده شده است و در آنجا به آن Wood of Gods (چوب خدايان ) معروف شده است. عود انواع مختلفي دارد كه نوع هندي آن معروف است. عود هندی به انگلیسی incense نام دارد.

عودسوز به انگلیسی

عودسوز به انگلیسی censer يا thurible ناميده مي‌شود. در زبان فارسي به عود سوز، مجمر و بخورسوز نيز مي‌گويند.

عودسوز به انگلیسی

عودسوز به انگلیسی

در طبق مجمر مجلس فروز/ عود شکرساز و شکر عودسوز(نظامي).

گمان برند که در عودسوز سینه من/ نبود آتش معنی که بو نمی آید(سعدي).

یاسمن تازه داشت مجمره عودسوز/ غنچه که آن دید ساخت گنبده مشکبار(خاقاني).

نشستند خوبان بربطنواز/ یکی عودسوز و یکی عودساز(فردوسي). 

عود معطر به انگلیسی

عود معطر به انگلیسی aromatic incense نام دارد. بيست و يك درخت عود (گونه Aquilaria) وجود دارد كه نه گونه آن تولید کننده چوب عود معطر (رزین) است. اين نه گونه چوب عود معطر در هند، گینه نو، جزیره هاینان در چین و در کشورهای آسیای جنوب شرقی یافت می‌شوند.

سوزاندن عود به انگلیسی

سوزاندن عود به انگلیسی Burning incense است. براي سوزاندن عود به آرامی نوک عود را روشن کنید و اجازه دهید شعله برای چند ثانیه بسوزد. سپس آن را فوت کنید و اخگر در حال دود باقی بماند. چوب را در جاعودی مناسب قرار دهید و از ایمنی و جلوگیری از خطرات آتش سوزی اطمینان حاصل كنيد. انواع جاي عود با جنس متفاوت به فروش مي‌رسند كه شامل جاعودی آبشاری، جاعودی مخروطی، جاعودي روحي و غيره هستند. در فروشگاه اينترنتي بدون روغن، انواع جاي عودها نظير جاعودی روح سرامیکی، جاعودی روح، جاعودي پر پلي استر جای وارمر سرامیکی، جاعودی روح آبشاری، جا عودی مدادی طرح روح خونخوار و غيره موجود است.

سوزاندن عود به انگلیسی

سوزاندن عود به انگلیسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *