راهنمای خرید لوازم آشپزخانه

مقایسه رنگ بطری آب

مقایسه رنگ بطری آب ما را برای انتخاب و خرید بطری آب کمک خواهد کرد. استفاده از رنگ‌های مختلف برای بطری‌های شیشه‌ای به گذشته‌های دور برمی‌گردد و منشا دقیق هر رنگ به خوبی مستند نشده است. در تمدن‌های باستانی ايران، مصریان و رومی‌ها در 1500 سال قبل از میلاد مسيح شیشه‌های رنگی تولید می‌شدند. انتخاب جذاب‌ترین رنگ از نظر بصری، وسوسه‌انگیز است، اما بایستی در نظر گرفت نور خورشيد بر رنگ بطري آب محصولات تأثیر می‌گذارد. در حال حاضر، استفاده از رنگ‌های مختلف برای بطری‌های شیشه‌ای و پلاستيكي برای اهداف خاصی اصلاح و بهینه شده است كه براساس مستندات علمي است.

نور ماوراء بنفش اثرات مضري برای انسان و محصولات غذايي و دارويي دارد. در واقع، این اشعه‌ها همانی هستند كه ما از ضد آفتاب و عینک آفتابی برای محافظت از پوست و چشم‌ها استفاده مي‌كنيم. اشعه ماوراء بنفش در انسان‌ها منجر به سوختگی پوست و سپس سرطان پوست مي‌شود. این اشعه همان طور كه به سلول‌های پوست آسيب مي‌رساند بر روي مواد غذايي نيز تاثير مي‌گذارد. در اين محتوا به رنگ بطری آب مي‌پردازيم و در ادامه نيز به ساير رنگ بطري‌ها و علت انتخاب آنها پرداخته شده است. در مطلبی دیگر به بررسی و مقایسه جنس بطری آب پرداختیم.

رنگ بطري آب براساس مستندات علمي و رفتارشناسي كاربران انتخاب مي‌شود.

رنگ بطري آب براساس مستندات علمي و رفتارشناسي كاربران انتخاب مي‌شود.

رنگ بطری آب

شیشه شفاف رایج‌ترین نوع شیشه‌ای است که برای بطری آب استفاده می‌شود. بازیافت شیشه شفاف آسان است و می توان چندین بار از آن استفاده کرد. بطری‌های آبي نيز وجود دارند که با رنگ‌های مختلفی مانند سبز، آبی، صورتی، قرمز و بنفش توليد می‌شوند. بطری‌های آب شفاف پلاستيكي و شيشه‌اي ارزان‌تر از ساير بطري‌هاي رنگي هستند.

استفاده از رنگ‌هاي شفاف يا رنگ روشن براي بطري‌هاي آب شيشه‌اي و پلاستيكي دلايل پزشكي و علمي دارد. در بطري آب شفاف، محتویات بطری قابل مشاهده است و تغيير رنگ آب و رشد جلبك كاملا در آن مشخص مي‌شود. همچنين رنگ بطری‌ شفاف به شما نشان می‌دهد که هنوز چقدر آب در بطری داريد.

بهترين رنگ بطری آب

بهترين رنگ بطری آب

در زیر نور خورشید، بطری تیره‌تر نور اشعه مادون قرمز بیشتری را جذب می‌کند، بنابراین آب را سریع‌تر گرم می‌کند. مواد تیره رنگ انرژی بیشتری نسبت به مواد با رنگ روشن‌تر جذب می‌کنند. دلیل اینکه لباس‌ها در دماهای سرد مناسب هستند، به دلیل توانایی آنها در حفظ گرمای بیشتر است. از آنجایی که در اطراف ما اشعه مادون قرمز زیادی وجود دارد، بطری ایده‌آل براي تمام نورها از جمله مادون قرمز رنگ بطری آب شفاف يا بي‌رنگ است.

خرید بطری آب

در فروشگاه اینترنتی بدون روغن شما می‌توانید انواع بطری آب را از بخش لوازم آشپزخانه خریداری نمایید. در بخش زیر تعدادی از این محصولات را مشاهده می‌کنید.

چه عواملی شفافیت بطری های پلاستیکی را تعیین می‌کنند؟

رایج‌ترین نوع پلاستیک مورد استفاده در تولید بطری آب، پلی اتیلن ترفتالات (PET) است که به طور طبیعی شفاف است. انواع دیگر پلاستیک مانند پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE) و پلی اتیلن با چگالی کم (LDPE)، به اندازه PET شفاف نیستند. این نوع پلاستیک‌ها اغلب برای بطري‌های شیر یا ظروف مات استفاده می‌شوند. ساختار مولکولی پلاستیک نیز بر شفافیت آن تأثیر می‌گذارد. هنگامی که زنجیرهای پلیمری به خوبی تراز شوند، وضوح بطری را تقویت می‌کند. از طرف دیگر، اگر زنجیرها کمتر تراز شوند، بطری شفاف‌تر به نظر مي‌رسد.

فرایند ساخت و قالب‌گیری ضربه کشش یکی دیگر از تکنیک‌های مورد استفاده برای ایجاد بطری‌های آب شفاف است. مواد افزودنی، رنگ مواد افزودنی و رنگ‌های اضافه شده به پلاستیک می‌توانند تأثیر بسزایی در ميزان شفافیت بطری‌های آب داشته باشند.

جذب اشعه ماوراي بنفش در رنگ‌هاي مختلف

جذب اشعه ماوراي بنفش در رنگ‌هاي مختلف

بطري آب رنگ قهوه‌ای

پلاستيك و شیشه قهوه‌ای اغلب برای بطری‌های آبجو و دلستر استفاده می‌شود زیرا محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش (UV) را فراهم می‌کند. اشعه ماوراء بنفش می‌تواند باعث ایجاد بوی بد در آبجو با شکستن اجزای رازک و ایجاد بوی گوگرد مانند شود. رنگ قهوه‌ای با مسدود کردن اشعه‌های مضر UV از این اتفاق جلوگیری می‌کند.

در صنعت داروسازی، نفوذ نور ممکن است بر ترکیب دارو تأثیر بگذارد. به همین دلیل است که در صنایعی مانند داروسازی و مواد آرایشی رنگ بطری، تیره‌تر انتخاب مي‌شود تا پرتوهای UV را مسدود کند. در نتيجه رنگ تيره باعث كند شدن تجزیه ویتامین‌ها و ایجاد یا سرعت بخشیدن به سایر واکنش‌های شیمیایی ناخواسته نشود. به همين ترتيب براي حفاظت از خاصيت روغن‌هاي ضروري و خوراكي (روغن زيتون) در مقابل اشعه ماوراء بنفش از شيشه‌هاي قهوه‌ای استفاده مي‌شود. در اثر اکسیداسیون با پرتوهای UV اسانس‌های روغن‌هاي ضروري تجزیه می‌شوند و خاصيت‌شان از دست مي‌رود.

انتخاب رنگ قهوه‌اي براي روغن‌هاي ضروري و دارو

انتخاب رنگ قهوه‌اي براي روغن‌هاي ضروري و دارو

شیشه آب سبز

شیشه سبز اغلب برای بطری‌های نوشيدني الكل‌دار استفاده می‌شود زیرا محافظتی مشابه شیشه قهوه‌ای در برابر اشعه UV دارد. علاوه بر این، رنگ سبز می‌تواند به فیلتر کردن طول موج‌های خاصی از نور کمک کند تا طعم و عطر نوشيدني الكل‌دار محافظت شود.

همچنين شیشه سبز تيره براي نگهداري روغن‌ زيتون نيز استفاده می‌شود. روغن زیتون در معرض نور خورشید، شروع به اکسید شدن می‌کند. اين امر می‌تواند بر طعم روغن زیتون تاثیر منفی بگذارد. شيشه سبز تیره ایده‌آل براي روغن زیتون است، زیرا از اکسید شدن خاص کلروفیل در روغن جلوگیری می‌کند. با این حال، روغن‌هاي زیتون بسیار باکیفیت و گران قيمت در بطری‌هاي شیشه‌ای کاملا شفاف توليد مي‌شوند. چون كه روغن زیتون فرابکر و کیفیت بالاتر را بایستی ظرف 30 تا 60 روز برای حفظ طعم و عطر تازه مصرف نمود.

شیشه آب آبی

 شیشه آبی کمتر از رنگ‌های دیگر رایج است. رنگ آبي در برابر اشعه ماوراء بنفش (UV) به عنوان فیلتر عمل نمي‌كند. البته کبالت آبی تیره يا آبي نفتي با رنگ آبي روشن تفاوت زيادي دارد. کبالت آبی تیره اغلب برای محصولات آرایشی استفاده می‌شود. عمدتاً برای اثر زیبایی شناختی از آن استفاده می‌شود. شیشه آبی تیره به دلیل توانایی طبیعی در جلوگیری از نور، انتخاب ایده‌آلی برای بسته‌بندی‌های ارگانیک برای مراقبت از پوست است، زیرا از محتویات آنها را در برابر اکسیداسیون محافظت می‌کند.

استفاده از رنگ آبي تيره در محصولات آرايشي و بهداشتي

استفاده از رنگ آبي تيره در محصولات آرايشي و بهداشتي

همانطور كه اشاره شده است طبق تصوير فوق رنگ‌هاي قهو‌ه‌اي و مشكي اشعه ماوراي بنفش را كمتر جذب مي‌كنند اما در رنگ‌هاي روشن جذاب بالا است. از اين خاصيت براي ميكروب‌زدايي و ضد عفوني كردن آب در كشورهاي فقير يا در حال توسعه استفاده مي‌شود. در جايي كه دسترسي به آب تميز و شرب ممكن نيست.

 رنگ شفاف در بطري‌هاي آب، اشعه ماوراي بنفش را بيشتر جذب مي‌كند و اشعه ماوراي بنفش نور خورشيد عاملي براي ضدعفوني كردن آب است، اما در نظر بگيريد برخي بطري‌هاي پلاستيكي آب داراي BPA هستند، نور خورشيد مي‌تواند موجب انتقال مواد پلاستيكي به آب شود. بنابراين بطري‌هاي پلاستيكي آب نبايستي زير نور خورشيد قرار گيرند و آب هم مدت طولاني در بطري‌هاي پلاستيكي نبايستي بماند.

منابع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *