راهنمای خرید لوازم آشپزخانه

جنس بطری آب

جنس بطری آب

جنس بطری آب برای استفاده در شرایط مختلف اهمیت پیدا می‌کند. بطري آب معمولا از پلاستیک، فلز یا شیشه ساخته می‌شود. بطري‌هاي آب در شکل‌ها، رنگ‌ها و اندازه‌های مختلفي توليد مي‌شوند. آنها می‌توانند یکبار مصرف یا قابل استفاده مجدد باشند. همه ما متوجه هستيم که بطري‌هاي آب پلاستیکی مشکلي براي سلامت و محيط زيست ايجاد مي‌كنند. بطری آب پلاستیکی نه تنها از پلاستیک نازک توليد مي‌شوند و می‌تواند مواد شیمیایی را به داخل آب بطری انتقال دهد، بلکه از نفت، یک منبع تجدید ناپذیر ساخته شده‌اند. مقدار حیرت‌آوری از بطری‌های پلاستیکی یک‌بار مصرف به محل‌های دفن زباله یا اقیانوس‌ها ختم می‌شوند. 500 تا 1000 سال طول می‌کشد تا پلاستیک تجزیه شود.

پس چه ماده‌ای برای بطری آب ايمن است. برای تجربه خرید یک بطری آب و شیر نیاز است تا با شناخت انواع جنس بطری و با توجه به نیاز خود خرید نماییم. در این محتوا به انواع جنس بطري‌هاي آب به صورت دقيق و بیطرفانه پرداخته شده است تا اطلاعات مفيدي را در اختیار كاربران قرار ‌دهيم و بعد انتخاب با آنها است. در مقاله دیگری به موضوع مقایسه رنگ بطری آب پرداختیم.

انواع جنس بطری آب

انواع جنس بطری آب

انواع جنس بطری آب

برای انتخاب بهترین جنس بطری آب باید نیاز و جایگاه استفاده از بطری آب را بدانیم. برای استفاده برای آب گرم یا سرد یک جنسی مورد نیاز است. در ادامه به انواع جنس بطری آب می‌پردازیم.

خرید بطری آب

در بخش بطری آب داخل دسته بندی لوازم آشپزخانه شما می‌توانید انواع بطری آب را از فروشگاه اینترنتی بدون روغن خریداری نمایید. در ادامه چند محصول را به عنوان نمونه مشاهده می‌کنید.

بطری آب شیشه ای

بطری آب شیشه ای سالم‌ترین ماده برای نگهداری نوشیدنی‌ها در نظر گرفته می‌شود. شیشه از مواد اولیه 100٪ طبیعی ساخته مي‌شود. بطری‌هاي آب شیشه ای غیر قابل نفوذ هستند، به این معنی که در آب تجزیه نمی‌شوند و طعمی و بويي در آب ایجاد نمی‌کنند.

بطری آب شیشه ای مدل پافیلی قهوه ای

بطری آب شیشه ای مدل پافیلی قهوه ای

شیشه به دلیل تولید طبیعی و توانایی آن در بازیافت مکرر، دوستدار محیط زیست، بهترين‌ ماده برای ذخیره آب است. شیشه برای نگهداری نوشیدنی‌های گرم یا سرد، نوشیدنی‌های اسیدی یا قلیایی و روغن‌ها كاملا بی خطر است. به همین دلیل است که از بطري‌هاي شیشه‌اي برای ماالشعیر با کیفیت، آبغوره، الکل، روغن زیتون و سرکه استفاده می‌شود.

با اين وجود شيشه نيز داراي معایبي است. شیشه شکننده است و این پتانسیل را دارد که راحت‌تر از بطری‌های فلزي یا پلاستیکی شکسته شود. با این وجود، اکثر بطری‌های شیشه‌ای از شیشه بوروسیلیکات ساخته مي‌شوند که نوع سخت‌تری از شیشه است. در بسیاری از بطری‌های شیشه‌ای برای ورزش یا برای کودکان لايه سیلیکون براي محافظت آن كشيده مي‌شود.

بطری آب پلاستیکی

بطري‌هاي آب پلاستیکی سبک و انعطاف پذیر هستند. بطری آب پلاستیکی اغلب بهترین گزینه برای ورزش در فضای باز یا باشگاه در نظر گرفته می‌شوند، زیرا در صورت افتادن ترک نمي‌خورد یا نمي‌شکند. سبکی بطری آب پلاستیکی براي دويدن بسيار مناسب است. بطري‌هاي آب پلاستیکی در دو نوع پلاستیک یکبار مصرف و پلاستیک قابل استفاده مجدد توليد مي‌شوند. اگرچه بطری‌های پلاستیکی قابل استفاده مجدد نسبت به بطري‌هاي آب یکبار مصرف پایدارتر هستند، اما همچنان مشکلات زیست‌ محیطی و بهداشتی متعددی را ایجاد می‌کنند.

بطری آب پلاستیکی

بطری آب پلاستیکی

بطری‌هاي آب پلاستیکی معايب و خطراتي براي بدن دارند. اگر آب بطری در دمای بالا یا مایع درون آن برای مدت طولانی باقی بماند، پلاستیک می‌تواند تجزیه شود و به مایعات انتقال يابد. همچنين مواد شیمیایی مورد استفاده در تولید پلاستيك به آب وارد مي‌شود و تفاوت قابل توجه‌ی در طعم ایجاد مي‌کند.

برخی از پلاستیک‌ها حاوی BPA هستند، ماده‌ای که سیستم غدد درون ریز بدن را مختل می‌کند و زمينه‌ساز بسياري از بيماري‌ها مي‌شود. BPA در بطری‌های پلاستیکی آب با سرطان، رشد مغز، بیماری‌های متابولیک، بیماری‌های قلبی عروقی (فشار خون بالا)، دیابت و مشکلات باروری مرتبط است. در نتیجه، بسیاری از تولیدکنندگان بطری‌های پلاستیکی، مواد BPA را از برچسب محصولات خودشان حذف می‌کنند و بطری‌ها را بدون BPA تبلیغ می‌کنند.

پلاستیک حاوی BPA به دلیل سمی بودن آن در برخي از کشورهای جهان از جمله اتحادیه اروپا و چین ممنوع شده است. همچنین برخی از پلاستیک‌ها حاوي مواد خطرناک دیگری مانند فرمالدئید و فتالات‌ها هستند.

با این حال برخي توليد كنندگان بطری‌هاي آب از پلاستیک حاوی BPA استفاده نمی‌كنند. براي سلامتي بدن از پلاستیک‌های سخت خاصی مانند پلی پروپیلن (پلاستیک شماره 5) و پلاستیک تریتان استفاده می‌كنند. اين پلاستيك‌ها در مقایسه با سایر انواع پلاستیک ديگر، بسیار کمتر در معرض تجزيه شیمیایی قرار مي‌گيرند و طعم پلاستیک در آب باقی نمی‌گذارند.

شاخص شناسايي مواد پلاستيك

هر بطری پلاستیکی صرف نظر از محتوای آن، حاوی داده‌های بسیار مهمی در مورد شاخص مواد آن است. اين شاخص معمولاً در پایین یا زیر بطری قابل مشاهده است. این شاخص از 1 تا 7 متغیر است و معنی آنها بسیار مهم است.

بطری آب پت

بطری آب پت

  • PET یا PETE پلی اتیلن ترفتالات، از بطری مجدد استفاده نکنید.
  • HDPE  یا HDPE پلی اتیلن با چگالی بالا ایمن و قابل بازیافت.
  • PVC  یا V پلی وینیل کلرید، خطرناک است.
  •  پلی اتیلن PELD یا LDPE ،کم چگالی ایمن و قابل بازیافت.
  • PP پلی پروپیلن، ایمن و قابل بازیافت.
  • PS  پلی استایرن، خطرناک.
  •  سایر پلاستیک‌ها، خطرناک است.

بطری آب پت يا نوع 1 تا حد زیادی رایج‌ترین است. اما به هیچ وجه بطری قابل بازیافتي نيست. اين بطری‌ها را اگر بیش از حد طولانی نگه دارید، تری اکسید آنتیموان را در آب آزاد می‌کنند که در دراز مدت خطرناک هستند. بنابراین از بطری نوع 1 برای نگهداری مایعات آشامیدنی به مدت طولاني استفاده نکنید و هرگز بطری آب پلاستیکی را در معرض نور خورشید مثلاً در ماشین قرار ندهید.

بر اساس تحقیقات انجام شده توسط Orb Media، 93 درصد از 11 برند آب بطری نمونه‌برداری شده، همگی ماده میکروپلاستیک را در آب موجود در آنها نشان داده‌است. همچنین تحقیقات نشان داده است آب بطری پلاستيكي حاوی حدود 50 درصد میکروپلاستیک بیشتر از آب لوله کشی است.

بطری‌های آب چند منظوره را می‌توان از پلی پروپیلن، پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE)، پلی اتیلن با چگالی کم (LDPE) یا کوپلی استر توليد كرد.

بطری آب فولاد ضد زنگ

فولاد ضد زنگ نیز یک ماده ایمن و سالم برای نگهداری نوشیدنی‌ها است. فولاد ضد زنگ یک گزینه مطمئن برای نگهداری نوشیدنی‌های گرم در بطری‌هاي عایق است. برای بیرون از منزل، قمقمه‌های فولادی ضد زنگ با عایق دو جداره اغلب بهترین راه حل برای گرم نگه داشتن نوشیدنی‌ها برای مدت طولانی است.

 فولاد ضد زنگ درجه غذایی به دلیل عدم تجزیه با مایعات گرم یا سرد در شرایط عادی معروف است. استفاده از آن برای نگهداری آب بی خطر است. برای ساخت بطری‌های فولادی ضد زنگ، از فولاد ضد زنگ 18/8 یا 304 مواد غذایی استفاده می‌شود.

اگرچه فولاد ضد زنگ با مواد غذایی یا مایع تجزیه نمی‌شود اما برخی افراد طعم فلزی در آب را گزارش کرده‌اند. در اين صورت برای مدت طولانی آب در ظروف فولادی ضد زنگ عایق نشده در فضای باز، آفتاب یا در ماشین باقی مانده است.

توصیه می‌شود همیشه از فولاد ضد زنگ عایق شده براي مایعات داغ یا در شرایط گرم در فضای باز برای مدت طولانی استفاده نکنید. همچنین از فولاد ضد زنگ برای نگهداری مایعات اسیدی نبايستي استفاده كرد، زیرا مایعات اسیدی می‌تواند باعث تجزيه فلز شود.

بطری آب آلومینیومی

بطری‌های آب آلومینیومی سبک‌تر از شیشه یا فولاد ضد زنگ هستند. برای کسانی که نگران حمل و نقل هستند، ایده‌آل هستند. یکی از مشکلات آلومینیوم این است که می‌تواند به مایع نفوذ کند. روی بطری آلومینیومی بایستي آستری وجود داشته باشد تا تماس مستقیمی بین آب و آلومینیوم نداشته باشد. آستر معمولا از رزین ساخته مي‌شود و رزین بایستي فاقد BPA باشد.

بطری آب آلمینیومی

بطری آب آلمینیومی

بطری آب مسي

مس یکی از مد روزترین بطری آب است. بطري‌هاي آب مسي براق هستند و آنها را به یک انتخاب محبوب برای یک ظرف شیک تبدیل می‌کنند. با این حال، آب با سطح مس بالا می‌تواند عوارض جانبی مانند اسهال، تهوع و استفراغ ایجاد کند. در بطري‌هاي آب مسي بایستي آستر مناسبي بین مس و آب استفاده شود و البته آنها سنگين نيز هستند.

بطری آب مسی

بطری آب مسی

 

منابع

2 نظر در “جنس بطری آب

  1. سروندی گفت:

    بطری آب مسی هم موجود دارید؟

    1. bedoneroghan گفت:

      سلام. وقت بخیر سرکار خانم سروندی
      نه متاسفانه در حال حاضر بطری آب مسی موجود نیست. انشالله اگر موجود شد، در زیر این پیام اضافه خواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *