راهنمای خرید سرخ کن بدون روغن

آيا سرخ بدون روغن سرطان زاست؟

آيا سرخ بدون روغن سرطان زاست؟

آيا سرخ بدون روغن سرطان زاست؟ این سوال افراد مختلف در مواجه با دستگاه ایرفرایر است. محبوبیت سرخ‌هاي بدون روغن اخیراً به دلیل آگاهی روزافزون از سلامتی و تقاضای مداوم برای غذاهای سرخ شده افزایش یافته است. تولید کنندگان سرخ‌هاي بدون روغن مدعي هستند اين دستگاه‌ها راهی برای تهیه غذاهای سرخ شده بدون تأثیرات مضر برای سلامتی مي‌باشند. غذاهای سرخ شده در سرخ بدون روغن چربی بسيار کمتری نسبت به غذاهاي سرخ شده دارند، این به اين معنی است كه اين دستگاه‌ها، می‌توانند غذاها را به شيوه سالم‌تر بپزند.

سلامتی سرخ کن بدون روغن

سلامتی سرخ کن بدون روغن

با این حال، برخی از افراد نگران خطرات احتمالی سلامتی مرتبط با استفاده از این شکل جدید پخت و پز هستند، عمده نگراني آنها ايجاد سمیت و سرطان در تهيه غذا در اين سرخ‌كن‌ها است. در این محتوا به مزایا و خطرات مرتبط استفاده از سرخ كن‌های بدون روغن در ارتباط با سرطان را بررسی می‌کنیم تا به نگراني‌ها و سوالات كاربران پاسخ دهيم.

سرخ‌ بدون روغن چگونه کار می‌کند؟

سرخ بدون روغن با گردش هوای گرم در اطراف غذا کار می‌کند. اما همان تردي غذاهای سرخ شده سنتی را دارد. سرخ بدون روغن با حذف روغن‌ها در فرآیند پخت و پز، غذاي سالمي را مهيا مي‌كند. تنها با يك قاشق غذاخوری روغن به جای چند فنجان روغن، می‌تواند نتایج مشابه‌ی با کسری از چربی و کالری در سرخ بدون روغن بدست آورد.

آیا سرخ کن بدون روغن سلامت است؟

آیا سرخ کن بدون روغن سلامت است؟

آيا سرخ بدون روغن باعث سرطان می‌شود؟

تجهیزات سرخ بدون روغن باعث ایجاد سرطان نمی‌شود، اما روند سرخ کردن در سرخ كن منجر به تشکیل برخی ترکیبات مانند آکریلامید می‌شود که با رشد سلول‌هاي سرطاني مرتبط است. آکریلامید به عنوان یک سرطان‌زاي احتمالی انسانی طبقه‌بندی می‌شود.

آکریلامید زمانی تشکیل می‌شود که غذاها در دمای بالاتر از 120 درجه سانتیگراد یا 250 درجه فارنهایت پخته شوند. در طی فرآیند پخت و پز، یک سری از واکنش‌های شیمیایی به نام واکنش مایلارد شامل قندها و اسیدهای آمینه موجود در مواد غذایی منجر به تشکیل آکریلامید می‌شود. غذاهایی داراي کربوهیدرات مانند چیپس، سیب زمینی سرخ کرده و غذاهاي پخته شده و آماده، حاوی بالاترین سطح آکریلامید هستند. اما ماهی، گوشت و سبزیجات در هنگام پختن مقادیر کمتری از آکریلامید را تولید می‌کنند.

ارتباط بین سلامتی و سرخ کن بدون روغن

ارتباط بین سلامتی و سرخ کن بدون روغن

آکریلامید چیست؟

آکریلامید ماده‌ي شیمیایی با فرمولC3H5NO و جامد کریستالی محلول در آب مي‌باشد. كه در طی فرآیندهای پخت و پز درجه حرارت بالا از واکنش بین قندها و آسپاراژین در غذاهای نشاسته‌دار تشکیل می‌شود.

آکریلامید

آکریلامید

اين ماده در ساخت پلاستیک، محصولات آرایشی، چسب و کاغذ استفاده می‌شود. آکریلامید یک نوروتوکسین است. پس از قرار گرفتن در معرض آن مشکلاتي نظير مشكل در راه رفتن، ضعف عضلات و کاهش احساس در دست و پا ایجاد شود. همچنين آکریلامید می‌تواند با DNA ، RNA و فرآیندهای سلولی در تعامل باشد و باعث ایجاد سرطان در حیوانات آزمایشگاهی شود. با این حال، تا به امروز هیچ مدرک قطعی مبنی بر اینکه آکریلامید باعث ایجاد سرطان در انسان شود، وجود ندارد.

ایمنی مصرف آکریلامید در رژیم غذایی در انسان مورد بررسی قرار گرفته است. و رابطه روشنی بین مصرف آکریلامید در رژیم غذایی و سرطان برقرار نشده است. آژانس بین المللی تحقیقات سرطان (IARC) آکریلامید را در گروه 2A از مواد ایجاد کننده سرطان قرار داده است. این گروه‌بندی بر اساس نتایج بسیاری از مطالعات علمی است که ارتباط احتمالی بین خوردن آکریلامید و ابتلا به سرطان را نشان می‌دهد. برای درک کامل خطرات آکریلامید، تحقیقات بیشتری لازم است چون كه شواهد هنوز کافی نیست. حال برای پاسخ به سوال آيا سرخ بدون روغن سرطان زاست؟ نیاز است تا ارتباط آکریلامید و دستگاه ایرفرایر را بیان نماییم.

آکریلامید و سرخ كن بدون روغن

سرخ كن‌هاي بدون روغن با حرکت هوای گرم و استفاده از روغن کمتر، تشکیل آکریلامید را کاهش مي‌دهند. انتخاب مواد تشکیل دهنده داراي آکریلامید کمتر، برش دادن مواد غذایی در اندازه‌های یکنواخت، پخت و پز در دماهای پایین، پخت و پز در زمان کمتر و انتخاب مارك و مدل معتبر و اعتدال در استفاده از سرخ كن بدون، همه راه‌هایي برای کاهش آکریلامید در تهيه غذاها در سرخ كن‌هاي بدون روغن هستند.

سرخکن بدون روغن و سلامتی

سرخکن بدون روغن و سلامتی

البته آکریلامید در انواع غذاهای پخته شده، سرخ شده، برشته شده و تست شده نظير نان، قهوه، محصولات حاوی شکلات و زیتون کنسرو شده وجود دارد. بنابراين آکریلامید فقط در در تهيه برخي غذاهاي در سرخ بدون روغن تشكيل نمي‌شود. بلكه مواد غذايي زيادي وجود دارد كه داراي آکریلامید هستند.

غذاهای سوخته یا تیره دارای مقادیر بیشتری از آکریلامید نسبت به غذاهای روشن‌تر هستند. مصرف آکریلامید بر اساس عادات رژیم غذایی خانواده‌ها متفاوت است. يك فرد بالغ هر روز در هر کیلوگرم وزن بدن 0.4 میکروگرم آکریلامید را مصرف می‌کند. محققان هنوز در تلاش هستند تا بفهمند مصرف چقدر آکریلامید، براي بدن ايمن است.

آيا سرخ بدون روغن سرطان زاست؟

آيا سرخ بدون روغن سرطان زاست؟

در آخر، آيا سرخ بدون روغن سرطان زاست؟

در حال حاضر هیچ مدرک علمی وجود ندارد، که نشان دهد سرخ بدون روغن باعث سرطان می‌شوند. سرخ كن‌هاي بدون روغن قادر به تهيه غذاهای سالم‌تر از ساير وسايل پخت و پز هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *