راهنمای خرید سرخ کن بدون روغن

آیا سرخ کن بدون روغن اشعه دارد؟

آیا سرخ کن بدون روغن اشعه دارد؟

آیا سرخ کن بدون روغن اشعه دارد؟ امروزه ما شاهد تبلیغات وسیعی در سطح جهانی راجع به استفاده از سرخ کن های بدون روغن داریم. در این هنگام لازم است، تا از جوانب مختلف این دستگاه جدید را بررسی کنیم. سپس به خرید سرخ کن بدون روغن اقدام کنیم. یا اگر یک ایرفرایر خریده‌ایم می‌خواهیم از سلامتی آن اطمینان حاصل کنیم. به این خاطر ما در ادامه به این که آیا سرخ کن بدون روغن برای پخت از اشعه و امواج مضر استفاده می‌کند یا خیر می‌پردازیم. در ادامه مطلب لیست لوازم ضروری که برای استفاده از سرخ کن بدون روغن به آن نیاز دارید، را می‌توانید مشاهده نمایید.

سرخ کن بدون روغن اشعه دارد؟

سرخ کن بدون روغن اشعه دارد؟

سرخ کن بدون روغن اشعه دارد؟

درواقع در جواب این سوال باید محکم بگوییم خیر. سرخ کن رژیمی بدون روغن اشعه تولید نکرده و از اشعه‌ای استفاده نمی‌کند. در واقع اجاق‌های ماکروویو هستند، که برای پخت و آماده سازی غذا از اشعه استفاده می‌کنند. همینطور که می‌دانید بعد از فراگیر شدن ماکروویوها مقالات متعددی مبنی بر ضرر امواج آنها به افراد تحت شعال منتشر شد.

سرخ کن بدون روغن از جریان هوای گرم برای پخت استفاده می‌کند. و این جریان هوای گرم ارتباطی به امواج ندارد. در ایرفرایر یا هواپز با جریان هوای گرم اطراف ماده غذایی، آن سرخ می‌شود.

سرخ کن بدون روغن اشعه دارد؟

سرخ کن بدون روغن اشعه دارد؟

آیا سرخ کن امواج مضر دارد؟ سرخ کن بدون روغن امواج رادیو اکتیو دارد؟

ساختار کارکرد سرخ کن بدون روغن بدین نحو است که بالای دستگاه یک هیتر قرار دارد. این هیتر با تشعشع گرما غذا را آماده می‌کند. البته اگر بخواهیم خیلی مته به خشخاش بگذاریم، دستگاه سرخ کن بدون روغن اشعه ماورا قرمز تولید می‌کند. این اشعه هم در تمام هیترها وجود دارد، و اشعه سالمی است. در واقعیت شما در مواجه شدن با آتش و شوفاژ و هر گرمایشی این اشعه را خواهید داشت. اما دستگاه‌های دیگه مانند ماکروویو از امواج پیچیده با طول موج‌های مختلف که مقالات متعددی مبنی بر ضررهای آنها منتشر شده استفاده می‌کنند.

با این حال با وجود استفاده از اشعه‌های ناایمن در دستگاه‌هایی مانند ماکروویو باز این امواج ارتباطی با امواج رادیو اکتیو ندارند. پس از این بابت خیالتان راحت باشید، حال اگر بخواهید از دستگاه‌های سالم استفاده کنید، بایستی دستگاه ماکروویو را از آشپزخانه تان حذف کنید.

سرخ کن بدون روغن امواج رادیو اکتیو دارد؟

سرخ کن بدون روغن امواج رادیو اکتیو دارد؟

آیا امواج سرخ کن بدون روغن ایمن است؟

همان طور که در بالا گفته شد، ساختار کارکرد سرخ کن بدون روغن با ماکروویو متفاوت است. برخلاف دیگر اجاق‌ها ایرفرایر از هیچگونه امواج الکترومغناطیسی استفاده نمیکند. اگرچه تمام امواج الکترومغناطیسی هم برای سلامتی ضرر ندارند.

درواقعیت این دستگاه با تولید گرما و ایجاد جریان هوای گرم، مواد غذایی شما را سرخ می‌کند. این تولید گرما و روند تکرار آن کاملا سالم و ایمن هستند. و این مساله سبب سلامتی غذای شما خواهد شد.

امواج سرخ کن بدون روغن ایمن است؟

امواج سرخ کن بدون روغن ایمن است؟

آیا استفاده از سرخ کن بدون روغن برای سلامتی ایمن است؟

اگر چند قانون و نکته مهم را رعایت کنید، می‌توانیم با اطمینان به شما بگویم که استفاده از سرخ کن بدون روغن برای سلامتیتان مفید واقع خواهد شد. البته این نکته را به آن دقت کنید، استفاده از این روش نسبت به دیگر روش‌ها برایتان مفید خواهد بود. بطور مثال اگر در یک غذای عادی که با ماهیتابه آن را سرخ کنید، 10 گرم روغن است، در همان غذا که با سرخ کن بدون روغن طبخ شده باشد، مقدارش 3 گرم است. و این تفاوت سبب سلامتی بیشتر شما خواهد شد.

اگرچه استفاده از دمای بالا برای برخی مواد غذایی خطر ایجاد ترکیبات شیمیایی و سرطان زا را بالا خواهد برد. در گرم کردن غذا و پخت غذاها از دمای بالا استفاده نکنید. این موضوع برای مواد غذایی نشاسته دار اهمیت دو چندانی دارد.

نکات منفی استفاده از ایرفرایر

اگر چه استفاده ها و مزایای مختلف سرخ کن بدون روغن را بیان کردیم. در زیر به معایب و دلایلی که نباید از سرخ کن بدون استفاده کنیم می‌پردازیم.

نکات منفی استفاده از ایرفرایر

نکات منفی استفاده از ایرفرایر

مواد سمی روکش های پلاستیکی

حتما این جمله را شنیده اید که «آیا سرخ کن های هوا سمی نیستند»؟ طبیعتا افراد مختلف اغلب نگران این هستند که آیا سرخ کن های هوا مواد غذایی داخل آن را سمی می کنند یا خیر.  این مشکل زمانی رخ می دهد که سرخ کن های هوا دارای پوشش پلاستیکی روی ماهیتابه باشند. این پوشش که در سرخ کن های بدون روغن وجود دارد، سبب نگرانی و خطر این دستگاه می‌شود. در واقع خود سرخ کن بدون روغن ایرادی ندارد، اما وقتی شما از سرخ کن بدون روغن غیر مرغوب استفاده کنید، خطراتی برای خودتان خواهید تراشید.

تشکیل آکریل آمید

درواقعیت این تنها دلیلی است، که امکان دارد در آینده اخباری درباره آن بشنویم. آن هم به دلیل گرمای بالا مواد غذایی مواد سمی در خود تولید کنند. البته که این مورد در تمام روش‌های پخت وجود دارد. حتی شما وقتی داخل هیزم هم مواد غذایی تان آماده می‌کنید. این مشکل وجود دارد. حالا شاید بپرسید، این موضوع از کجا ساطع می‌شود؟

لذت استفاده در سرخ کن بدون روغن

لذت استفاده با سرخ کن بدون روغن

تشکیل ترکیبات مضری مانند آکریل آمید به دلیل سطوح بالای حرارتی که سرخ‌کن‌های هوا برای پخت غذا در فضایی محصور و بسته در داخل دستگاه استفاده می‌کنند.  احتمالا دمای بالا باعث ایجاد ترکیبات شیمیایی مانند آکریل آمید، آلدئیدها، هیدروکربن های آروماتیک چند حلقه ای و همچنین آمین های هتروسیکلیک روی غذا می‌شود. در واقعیت در تحقیقات علمی ثابت شده است که این ترکیبات باعث ایجاد یا تحریک سلول های سرطانی در بدن می‌شوند. اما در باره استفاده از سرخ کن بدون روغن هنوز تحقیقی بصورت کامل در این باره شکل نگرفته است.

در واقعیت ما برای بیان کامل تمام آنچه شما نیاز دارید، درباره استفاده از سرخ کن این مورد را بیان کردیم. وگرنه در تحقیقات و ارائه‌های بین المللی هم شما ایرادی دقیق و اثبات شده برای این دستگاه خانگی نیستید.

امکان سوختن و خشک شدن غذا در ایرفرایر

یکی از مشکلاتی که در هنگام استفاده از سرخ کن بدون روغن با آن مواجه خواهید شد، عدم پخت یا سوختن مواد در آن است. طبیعتا افزایش دما و زمان بصورت غیر معقول این موضوع را نیز تشدید خواهد کرد. درواقعیت شاید شما در چند پخت اول دچار مشکل شوید، اما حتما بعد از چند بار استفاده از ایرفرایز دیگر حاضر نیستید، غذاهایتان را روی اجاق و ماهی تابه سرخ کنید.

آیا سرخ کن بدون روغن اشعه دارد

آیا سرخ کن بدون روغن اشعه دارد

ما در این مسیر با مقالات متعدد و کامل همراه شما خواهیم بود. نکات کلی چون مدیریت زمان و دما برای هر نوع مواد غذایی از مهم‌ترین نکات است. همینطور پیشگرمایش سبد، پر نکردن سبد از مواد غذایی، تقسیم زمان به دو قسمت و اضافه کردن روغن و ادویه در زمان مناسب از این دست نکات است.

گران قیمت، پر سر و صدا و حجیم

شاید در مواجه اول با سرخ کن بدون روغن بگویید قیمت آن بالاست. حق هم دارید، با توجه به وضع موجود اقتصادی و درآمدها واقعا قیمت آن بالاست. اما باید به این نکته توجه کنید که ماهی تابه ساده هم امروزه قیمت پایینی ندارد. و نکته خیلی مهم استفاده از این دستگاه برای شما سلامتی بیشتری نسبت به قبل با رفتار مناسب به ارمغان خواهد آورد. البته از این نکته هم غافل نشوید، که با توجه به افزایش قیمت روغن این دستگاه به نحو بالایی مصرف روغن خوراکی را در منزلتان کاهش خواهد داد. یعنی شاید در دراز مدت هم فقط از جنبه اقتصادی این دستگاه مقرون به صرفه خواهد بود. هر چند یک نکته مهم دیگر هم هست. آن کاهش زحمت برای پخت غذاست!

انواع سرخ کن بدون روغن

انواع سرخ کن بدون روغن

واقعیت دیگری که راجع به ایرفرایر هست، حجم آن است. واقعیت این است که دستگاه های مختلف دارای حجم متفاوت هستند، اما حداقل حجم 20 در 20 در 20 سانتی متری را دارا هستند. اما طراحی زیبا، جمع و جور و شیک سرخ کن های روغن مرغوب سعی در حل این مشکل کرده‌اند. درواقع این دستگاه دکوری شیک برای یک آشپزخانه مدرن است.

در مورد سر و صدای این دستگاه هم چون یک فن و سیستمی مشغول کار هست، قاعدتا صدایی خواهد داشت. اما این صدا در مدل های خوب سرخ کن بدون روغن آزار دهنده نیست. امکان دارد که دستگاه بعد چند سال دچار استهلاک شود و صدای آن بیشتر می‌شود. که این مشکل هم با یک سرویس ساده و روغن کاری مرتفع می‌شود.

مناسب نبودن سرخ کن بدون روغن برای خانواده های پر جمعیت

یکی دیگر از معایبی که برای سرخ کن بدون روغن ذکر می‌کنند، مناسب نبودن برای خانواده‌های پر جمعیت است. البته که با توجه به حجم‌های مختلف و انواع مختلف ایرفرایر موجود در بازار به نظرمان این ایراد کمی بی ربط است. اما شما می‌توانید با استفاده چندباره هم نهایتا این مشکل را حل کنید. البته که محدود بودن حجم را ما در خیلی موارد لوازم خانگی مشاهده می‌کنیم.

حجم مناسب سرخ کن بدون روغن

حجم مناسب سرخ کن بدون روغن

اما در واقعیت انواع این  دستگاه برای خانواده‌های زیر پنج نفر هیچ مشکلی ندارد. البته انتخاب درست سرخ کن بدون روغن با توجه به تعداد نفرات خانواده و رژیم غذایی یکی از نکات مهم قبل از خرید ایرفرایر است.

آیا سرخ کن بدون روغن از بیرون داغ می‌شوند؟

بعضی افراد به این خاطر که هنگام کار با ایرفرایر می‌بینند که بدنه دستگاه داغ می‌شود، برایشان این سوال پیش می‌آید. اما در جواب سوال آیا سرخ کن بدون روغن از بیرون داغ می‌شوند؟ باید بگوییم که خیر، ساختار کارکرد ایرفرایر بدین صورت است که هیتر در قسمت داخلی دستگاه و بالای آن فرآیند گرما دهی را انجام می‌دهد. طبیعی است که بعد از مدتی داخل دستگاه داغ شود و شما این گرما را در بدنه دستگاه حس کنید.

آیا سرخ کن بدون روغن سرطان زاست؟

مطمئننا خیر. این دستگاه هیچ خطری برای سلامتی ندارد. البته این دستگاه هم مانند خیلی دیگر از وسایل می‌تواند خطرناک هم باشند. یعنی افرادی که سبد خود را تمیز نمی‌کنند یا نکات مهم استفاده از ایرفرایر را رعایت نمی‌کنند، در معرض خطر هستند.

پخت غذای سالم با سرخ کن بدون روغن

پخت غذای سالم با سرخ کن بدون روغن

به یاد داشته باشید که با رعایت نکات طلایی که در مقاله ای مفصل به آن خواهیم پرداخت، شما در بهترین حالت ممکن آشپزی می‌کنید. در بالا هم گفتیم دمای بالای پخت می‌تواند باعث خطراتی شود که شما می‌توانید برای سرخ کردن سبزیجات نهایت دمای 180 درجه سانتی گراد را یک دمان ایمن بدانید.

لوازم ضروری سرخ کن بدون روغن

برای استفاده بهتر از دستگاه ایرفرایر استفاده از بعضی لوازم جانبی کیفیت کار را بالاتر برده و کار را راحتتر خواهد کرد. از این لوازم می‌توان به کاغذ روغنی، اسپری روغن و ظروف سرخ کن بدون روغن نام برد.

طرز تهیه انواع غذا با سرخ کن بدون روغن

همانطور که می‌دانید انواع غذاهای مختلف را می‌توان با سرخ کن بدون روغن تهیه نمود. در بخش دستور تهیه غذا با سرخکن بدون روغن می‌توانید نمونه‌های مختلف را مشاهده نمایید. از نمونه مواد خوراکی که دستور تهیه آنها در مجله سایت اینترنتی بدون روغن آماده می‌توان به دستور تهیه براونی، پخت دونات با سرخکن بدون روغن، میگو، تاکو و کوکی جو دوپرک اشاره کرد.

منبع: homeapricot

16 نظر در “آیا سرخ کن بدون روغن اشعه دارد؟

  1. برهانی گفت:

    دستتون درد نکنه چند روز بود نگران این موضوع بودم و از دستگاهم استفاده نمیکردم

    1. bedoneroghan گفت:

      سلام. وقت بخیر سرکار خانم برهانی
      ممنون از همراهی شما، خدا رو شکر که مطلب سرخ کن بدون روغن اشعه دارد؟ تونست اینقدر زود مفید باشد.
      سپاس از ثبت نظرتون و انرژی مثبتتون

    2. رضایی گفت:

      خانم برهانی عزیز. متاسفانه مطلب این سای تبلیغی هست بیشتر. به سایت های علمی مراجعه کنید و دقیق و علمی توضیح دادند چه اشعه ای ساطع میشه و چرا استفاده مکرر از آن مضر هستش

      1. bedoneroghan گفت:

        سلام. وقت بخیر جناب رضایی
        ممنون از شما بابت ثبت نظرتان. در تهیه این مطلب ما از بروزترین مقالات بین المللی استفاده کردیم و براساس آنها این متن تهیه شده است. اگر منبع علمی و معتبری سراغ دارید که برخلاف مطالب بالا هست، لطفا همینجا منتشر کنید، تا هم ما و دیگران استفاده کنند. و در این صورت با توجه به آن مقاله این مطلب نیز بروزرسانی خواهد شد.
        با تشکر از همراهی شما

  2. صفری گفت:

    یعنی شما میگید هیچ چیز مضدی ندارن این سرخ کنها؟

    1. bedoneroghan گفت:

      سلام وقت بخیر سرکار خانم صفری
      طبق مقالات معتبر جهانی و اطلاعاتی که تا امروز منتشر شده خیر استفاده از سرخ کن بدون روغن یکی از سالم ترین روش‌های طبخ غذا در سراسر جهان است. تنها معایب سرخ کن بدون روغن که منطقی بنظر می‌رسد قیمت آن و مصرف برق آن است.
      ممنون از ثبت پرسشتون، باز سوالی هست در خدمتتون چه به صورت متنی و تلفنی هستیم

      1. سمیه گفت:

        من تازه این دستگاه روخریدم بعداز خریدیهو به ذهنم رسید نکنه سرطان زا باشه انقدر نگرلن شدم.مطلب شماروکه خوندم یکم خیالم راحت شد ک گفتید از مقالات علمی معتبر استفاده کردید.میشه لطف کنید منبع بذارید؟ممنون میشم

        1. bedoneroghan گفت:

          سلام. وقت بخیر سرکار خانم برادران
          چون در گردآوری این مقاله از مقالات متعدد استفاده شده، نام مقالات ذکر نشده. شما به راحتی می‌توانید با سرچ عبارت is air fryer dangerous to health در مورد این موضوع مقالات مختلف رو مشاهده کنید.
          ممنون از ثبت نظرتون

  3. Eliii گفت:

    خیلی مفید ممنونیم ازتون بابت مطالب زیباتون😍😍

    1. bedoneroghan گفت:

      سلام. وقت بخیر
      ممنون بابت ثبت نظر و انرژی مثبتتون انشالله بتونیم مطالب کامل و مفیدی در مورد سرخ کن بدون روغن به شما عزیزان ارائه دهیم.

  4. داودی گفت:

    سلام من برند تفال تهیه کردم صداش زیاده کدوم برند صداش کمتره لطفا راهنمایی بفرمایید

    1. bedoneroghan گفت:

      سلام. وقت بخیر
      بطور کل همه سرخ کن بدون روغن ها دارای صدا هستند. بخاطر کارکرد فن. و در مدل‌های جدید سعی بر رفع این موضوع دارند. این موضوع به برند و مدل هم بستگی داره. اما بطور کل سرخ کن بدون روغن فیلیپس صدای کمتری دارد. مخصوصا مدل های جدید شرکت تفال. باز سوالی بود در خدمتتون چه بصورت تکست، واتزاپ یا تماس هستیم.

  5. مهدی ایامی گفت:

    با سلام و وقت بخیر
    ممنون بابت اطلاعاتی که درسایت منتشر نمودید . قصد خرید داریم و در حال تحقیق هستیم . امیدوارم بستر جامعه طوری باشد که افراد با صداقت و اطمینان از مطالب صحیح و علمی بهره مند شوند و با آگاهی کامل نسبت به خرید اقدام نمایند .

    باتشکر

    1. bedoneroghan گفت:

      سلام وقت بخیر جناب ایامی
      آرزومند آرزوی زیباتون هستیم و در تلاش هستیم تا به اندازه خودمون در این مسیر راه برداریم. در خدمتتون هستیم و ممنون از ثبت نظرتون

  6. شمس گفت:

    اینکه میگن تفلون سرخکنهای بدون روغن سرطان زا هستن درسته؟

    1. bedoneroghan گفت:

      سلام. وقت بخیر سرکار خانم شمس
      در این دو مطلب بطور کامل به این موضوع پرداختیم. این دو مقالبه را مطالعه بفرمایید، باز اگر سوال یا ابهامی بود در خدمتتون هستیم
      آیا تفلون سبد سرخ کن بدون روغن سرطان زاست؟
      آیا تفلون سرطان زاست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *