راهنمای خرید سرخ کن بدون روغن

آیا تفلون سرطان زاست؟

آیا تفلون سرطان زاست؟

آیا تفلون سرطان زاست؟ سوال مشتریان دغدغه مند لوازم آشپزخانه است. شصت سال پیش روکش نچسب تفلون در ظروف آشپزخانه غوغايي را برپا كرد و پخت و پز را متحول کرد. ظروف تفلوني به خاطر نچسب بودن به سرعت در وسايل آشپزي گسترش يافتند تا اينكه یکی از اجزای مواد تلفوني يعني اسید پرفلوئورو-اکتانوئیک (PFOA) خطرناک اعلام شد. شك و ترديدها را براي سرطان زا بودن اين ماده برانگيخت. PFOA که با نام C8 نیز شناخته می‌شود، مخفف انگلیسی perfluorooctanoic acid است که به تفلون اجازه می‌دهد تا به ماهيتابه بچسبد. در اين محتوا سعي مي‌كنيم به جواب اين سوال كه آیا تفلون مضر است، پاسخ دهيم. همچنين در ادامه به تعريف مواد تفلوني، بررسي فوايد و مضرات ظروف تفلوني، روش‌هاي ایمن برای استفاده از وسایل آشپزی تفلوني بپردازيم.

PFOA

PFOA

در مطلبی مشابه به موضوع  آیا تفلون سبد سرخ کن بدون روغن سرطان زاست؟ پرداختیم.

آیا تفلون پلیمر طبیعی است؟

تفلون نام تجاری محصولات ساخته شده با مواد شیمیایی مصنوعی به نام Polytetrafluoroethylene (PTFE) است. وسایل آشپزی Teflon معمولاً وسایل آشپزی Nonstick نامیده می‌شود. استفاده از تفلون محدود به وسایل آشپزی نیست، از آن برای تهیه چندین کالای تجاری دیگر نظير لوازم پزشکی، لوازم آزمایشگاهی، پارچه ضد آب، دستگاه‌های ضد اصطکاک در اتومبیل و هواپیما استفاده مي‌شود.

آیا تفلون پلیمر طبیعی است؟

آیا تفلون پلیمر طبیعی است؟

 آیا تفلون ضرر دارد؟

در آشپزخانه، زمانی که ظروف تفلوني در دمای 360 درجه سانتیگراد گرم مي‌شوند، باقیمانده‌های اسید پرفلوئورو-اکتانوئیک (PFOA) در آنها آزاد می‌شوند. البته اگر ماهیتابه يا قابله تفلوني روی حرارت خالی بماند، این اتفاق می‌افتد. اما قرار گرفتن ماهیتابه يا قابله تفلوني در چنین وضعیتی کم است.

در سال 2009 آژانس بين اللملی غذا، محیط زیست و بهداشت و ایمنی شغلی (Anses) اين خطر برای سلامت مصرف کننده “ناچیز” ارزیابی کرد. اما همچنان PFOA مشکوک به سرطان زا بودن، ایمونوتوکسیک بودن و مختل کننده غدد درون ریز است. اين ماده از سد جفت در زنان باردار عبور می‌کند و باعث بیماری‌های مادرزادی، كم خوني، کاهش باروری مردان، اختلالات ایمنی و سیستم گوارشی می‌شود. همچنين اين ماده در لیست آلاینده‌های آلی پایدار برای محیط زیست قرار دارد و برای محیط زیست مضر و خطرناك است.

 

 آیا تفلون ضرر دارد؟

آیا تفلون ضرر دارد؟

در سال 2013، آژانس مواد شیمیایی اروپا (Echa) اين ماده را به لیست مواد بسیار نگران کننده اضافه کرد. تا اينكه ساخت و بازاریابی PFOA به عنوان یک ماده در 4 ژوئیه 2020 در اتحادیه اروپا ممنوع شد. سپسPFOA با محصولات شیمیایی دیگری مانند پلیمرهای GenX یا PFBS (پرفلوروبوتان سولفونیک اسید) و نمک‌های آن جایگزین شد. در تابستان 2019 آژانس مواد شیمیایی اروپا (Echa) اين مواد را نيز در فهرست مواد بسیار نگران‌کننده قرار داد. اما با تمام خطرات اعلام شده تاكنون آژانس بین المللی تحقیقات سازمان بهداشت جهانی و سرطان، توليد ظروف تفلون را ممنوع و متوقف نكرده است. همانطور كه ذكر شد، ظروف تفلوني زماني نگران‌کننده است كه در دماهاي بالا قرار گيرند.

مضرات ظروف تفلون

در دماهای بالا در ظروف تفلون ذرات سمی و گازها آزاد مي‌شوند. این مواد شیمیایی برای پرندگان سمي هستند و در انسان‌ها عوارض ظروف تفلوني ممكن است باعث سردرد، لرز، کمردرد و تب ‌شوند كه به عنوان “آنفولانزای تفلوني” شناخته می‌شود. تفلون در وسایل آشپزی پس از رسیدن به دمای در حدود 260 درجه سانتیگراد (500 درجه فارنهایت) شروع به از دست دادن كيفيت‌اش می‌کند. در دماي بالاتر از 350 درجه سانتیگراد (660 درجه فارنهایت) شروع به تجزیه قابل توجه‌ی از اجزاي تشكيل دهنده‌اش می‌کند.

یک تابه‌ي تفلوني فقط در عرض پنج دقیقه بر روی یک اجاق معمولی به دماي 383 درجه سانتیگراد (721 درجه فارنهایت) مي‌رسد. در صورت عدم دقت در پخت و پز در ظروف تفلوني، اجزاي آن به گاز خطرناك تبديل مي‌شوند. بنابراين ظروف تفلوني در زمان استفاده صحیح از آنها، ایمن هستند.

انواع ظروف تفلون

انواع ظروف تفلون

آژانس بین المللی تحقیقات سازمان بهداشت جهانی و سرطان (IARC) ماده پلی تترا فلوئورواتیلن (PFOA) “احتمالاً سرطان زا برای انسان” طبقه بندی کرده است. مطالعات در حیوانات آزمایشگاهی حاکی از سرطان زایی آن است. به‌ویژه در موش‌ها، بزرگ شدن کبد و همچنین عملکرد سرطان‌زا را در صورت قرار گرفتن در معرض دوز بالا یا قرار گرفتن در معرض مزمن تفلون را نشان داده است. این شواهد برای ارزیابی پتانسیل ایجاد سرطان در انسان کافی نیست. مطالعات در حال انجام است تا هرگونه شواهد قطعی در این زمینه را بدست آورد.

فواید ظروف تفلون

ظروف تفلوني، ضد چسب و قیمت قابل قبولي دارند. در اين ظروف پخت و پز بدون افزودن چربی امكان‌پذير است و يا با چربي بسياري كمي پخت غذا در آن صورت مي‌گيرد. لذا مصرف كمتر روغن در پخت و پز در ظروف آشپزي تفلوني از فوايد آنها در سلامتي بدن است. مزاياي ديگر اين ظروف اين است كه به راحتی تمیز می‌شوند.

استفاده از ظروف تلفون

استفاده از ظروف تلفون

آیا بازسازی ظروف تفلون مضر است؟

مطالعات در مورد خطرات مصرف وسايل آشپزي تفلون‌دار ادامه دارد. بيشتر كارشناسان تا مشخص شدند نتايج قطعي در مورد خطرات مصرف ظروف تفلوني، خواهان استفاده كمتر از اين ظروف هستند. همچنين انتخاب ظروف تفلوني باكيفيت و فاقد . PFOA و ظروف تفلون بدون خش را توصيه مي‌كنند.

تفلون خراب شده

تفلون خراب شده

با اين وجود در سال‌هاي اخير بازسازی ظروف تفلوني به خاطر گراني ظروف آشپزي و ترميم ظروف تفلون خش دار مورد توجه قرار گرفته است. اما بازسازی ظروف تفلون دقیقاً مشخص نيست با چه موادی و چگونه و كجا صورت مي‌گيرد. در حال حاضر هيچ گونه نظارت دقيقي بر بازسازی ظروف تفلوني از سوي وزارت بهداشت وجود ندارد. در متن بالا به موضوع آیا تفلون سرطان زاست؟ پرداختیم. استفاده از قاشق های سیلیکونی، چوبی و کاغذ روغنی در نگهداری و عمر تفلون شما تاثیر گذار است. این موضوع همینطور شستشوی ظروف شما را راحت‌تر می‌کند.

در مطلبی مرتبط به موضوع  آیا تفلون سبد سرخ کن بدون روغن سرطان زاست؟ پرداختیم. همینطور در مقالات آیا سرخ کن بدون روغن اشعه دارد؟، سرخ کن بدون روغن سرطان زاست؟ و کارایی سرخ کن بدون روغن به بررسی ایمنی دستگاه ایرفرایر پرداختیم. بررسی مقاله های متعدد علمی و معتبر جهانی ما را کمک می‌کند تا بتوانیم راهنمایان خوب و قابل اعتمادی باشیم.

روش‌هاي ایمن برای استفاده از وسایل آشپزی تفلون

ظروف تفلون در اثر سایش یا خراش تجزیه می‌شوند و اسید پرفلوئورو اکتانوئیک را آزاد می‌کنند. اين ماده می‌تواند اثرات سرطان زايي داشته باشد، لذا از ظروف تفلون خش دار اجتناب نماييد. از گرم کردن تابه‌ي تفلون تا دمای 500 درجه فارنهایت (260 درجه سانتیگراد) یا بالاتر خودداری کنید. چنین درجه حرارت بالايي به طور معمول در هنگام پخت و پز ايجاد نمی شود، اما اگر به طور طولانی قابلمه‌ و تابه‌های خالی را روی گرما بگذارید، به طور اتفاقی ممکن است رخ دهد.

در دمای بالاتر از 500 درجه فارنهایت يا 260 درجه سانتیگراد، قابلمه‌های تفلوني می‌توانند دود مضر را منتشر کنند. اين دود می‌تواند باعث ایجاد علائم آنفولانزا تفلوني در انسان شود. ممکن است عوارضي نظير سردرد، درد بدن، لرز ، تب و ناراحتی در قفسه سینه را تجربه كنيد. این گاز می‌تواند به پرندگان و احتمالاً حیوانات دیگر به خصوص حيوانات خانگي که با دود در تماس هستند آسیب برساند. اطمینان حاصل کنید که آشپزخانه‌تان به يك سیستم اگزوز خوب تهویه شده است تا به طور تصادفی در معرض چنین گازهای مضر قرار نگیرید.

از قاشق سازگار با تفلون مانند قاشق‌های چوبی یا سیلیکونی استفاده کنید. در فروشگاه بدون روغن محصولات مرتبط با این موضوع و انواع سرخ کن بدون روغن را می‌توانید مشاهده و خریداری نمایید.

از مواد تمیز کننده (اسفنج فلزی) که ممکن است ظروف آشپزی تفلوني را خراشیده كنند، استفاده نکنید. ظروف تفلون داغ را بلافاصله بعد از استفاده در آب سرد قرار ندهيد، سطح داغ پوشاننده ظروف تفلوني در واكنش با آب سرد ناپایدار مي‌شود و در موقع استفاده بعدی وارد مواد غذایی مي‌شود.

بهترین گزینه برای جايگزيني وسایل تفلوني در آشپزخانه چیست؟

 همانطور که مطالعه فرمودید، در مقاله بالا موضوع آیا تفلون سرطان زاست؟ را بررسی نمودیم. اگرچه وسایل آشپزی تفلوني استاندارد به عنوان ایمن در نظر گرفته می‌شود. اما اگر می‌خواهید سایر گزینه‌های ایمن دیگر را امتحان کنید، وسایل آشپزی ساخته شده از چدن، سرامیک، فولاد ضد زنگ و فولاد كربن را انتخاب كنيد.

7 نظر در “آیا تفلون سرطان زاست؟

  1. شمس گفت:

    متشگرم با خوندن این چند مقاله شما نگرانیم بابت استفاده از سرخکن بدون روغنم حل شد.خسته نباشید

    1. bedoneroghan گفت:

      سلام مجدد، وقت بخیر
      باعث افتخار و خوشحالی ماست. ممنون از ثبت نظر و انرژی مثبت شما

      1. شمس گفت:

        متشکرم از پاسخگویی سریع و خوبتون.فقط یک سوال دیگه
        بازسازی ظروف تفلون که در بازار انجام میشود رو تایید میکنید؟

        1. bedoneroghan گفت:

          سلام. وقت بخیر
          حقیقتش با توجه به وضع موجود، اگر امکان خرید ظروف تفلون مارک معتبر میتوانید بخرید، اینها چون استاندارد هستند، برای سلامتی خطری ندارند. اما اگر قصد خرید ظروف تفلون بدون نام و نشان دارید، تفاوتی با بازسازی ظروف تفلون ندارند.
          باز امری بود در خدمتتون هستیم

    2. MAHSA گفت:

      سلام ببخشید – یعنی چی ؟ به چه نتیجه ای درین مورد رسیدید ؟

  2. زلفا طیبی گفت:

    سلام وقت بخیر
    من سرخ کن سیلور کرست خریدم میتونم استفاده منم یا نه؟کاش زودتر مقاله تون می دیدم

    1. bedoneroghan گفت:

      سلام. وقت بخیر سرکار خانم طیبی
      مبارکتون باشه، بد دل نشید. فقط سعی کنید موارد بالا را رعایت فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *