راهنمای خرید سرخ کن بدون روغن

 آیا تفلون سبد سرخ کن بدون روغن سرطان زاست؟

تفلون سبد سرخ کن بدون روغن سرطان زاست؟

آیا تفلون سبد سرخ کن بدون روغن سرطان زاست؟ سوال چالش برانگیز خریداران در روزهای اخیر از تیم پشتیبانی فروشگاه اینترنتی بدون روغن است. از این رو در این مطلب بطور کامل به این دغدغه درست و قابل ستایش مشتریان و کاربران دستگاه ایرفرایر می‌پردازیم. در روزهای اخیر چندین فروشگاه و رسانه اینترنتی با انتشاری مطالبی در ارتباط با کشف مواد سمی و مضر بودن سرخ کن بدون روغن باعث نگرانی افراد مختلف شده است. البته با توجه به ترند شدن و رواج یافتن این دستگاه در ایران موضوعی طبیعی است. افراد مختلف با دغدغه در پی سلامتی هستند و متاسفانه افرادی به خاطر دیده شدن دست به هرکاری می‌زنند. با این حال علم هیچگاه متوقف نمی‌شود. و هرگونه حب و بغض و اصرار بر استفاده از هر وسیله ای اشتباه است.

شستشوی سبد سرخ کن بدون روغن

شستشوی سبد سرخ کن بدون روغن تفلون فاقد PFOA

در مطلبی دیگر به موضوع کلی آیا تفلون سرطان زاست؟ پرداخته‌ایم. به این خاطر در ادامه بطور بیطرفانه، منطقی و علمی به موضوع مضر بودن تفلون سبد سرخکن بدون روغن می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

تفلون سرخ کن بدون روغن سرطان زاست؟

پوشش نچسب تفلون یک انتخاب محبوب برای پخت و پز وسایل آشپزخانه، به ویژه برای سرخ کن‌ بدون روغن است‌، اما نگرانی‌هایی در مورد پوشش‌های نچسب تفلون وجود دارد. ظروف تفلون برای انسان، حيوانات و محيط زيست كاملا بی خطر نیستند. در سرخ کن‌هاي بدون روغن سبد، سینی و سایر لوازم جانبی دارای پوشش تفلون هستند تا مواد غذايي به آنها نچسبد. اما آيا تفلون سبد سرخ کن بدون روغن مضر است و اگر تفلون سبد سرخ کن بدون روغن سرطان زاست؟ پس چرا برند و مارك‌هاي مشهور سرخ کن بدون روغن در سبد و لوازم جانبي از اين ماده استفاده مي‌كنند. در اين محتوا به بررسي اين مطلب مي‌پردازيم تا ايمن بودن سرخ کن‌هاي بدون روغن براي كاربران مشخص كنيم.

ظروف تفلون فاقد PFOA

ظروف تفلون فاقد PFOA

 فناوری سرخ کن بدون روغن حول محور گرمایش همرفتی مدرن می‌چرخد، جایی که امواج گرما، غذا را در یک محفظه بسته می‌پزد. فرآیند پخت و پز در اين نوع سرخ كن‌ها نیازی به روغن ندارد. با این وجود، در برخی دستور العمل‌ها كمي روغن روی مواد غذايي بايستي اسپري شود. این نوآوری در پخت و پز کمک می‌کند تا سطح کلسترول بدن در اعتدال بماند. بنابراين اين دستگاه‌ها براي سلامت قلب و عروق و كنترل وزن بسيار مناسب هستند اما ممکن است پخت غذا در آنها خطرات دیگری را در بدن ايجاد كنند.

آيا تفلون سبد سرخ کن بدون روغن مضر است؟

سبد سرخ کن‌های بدون روغن از سطوح با پوشش تفلون برای حفظ خواص نچسب در حین پخت و پز ساخته مي‌شوند. تفلون نام تجاری یک ماده پوشش دهنده نچسب، پلی تترا فلوئورواتیلن (PTFE) است.

هنگامی که تفلون در دمای بالا ( حدود 260 درجه سانتيگراد) قرار مي‌گيرد، بخارهای سمی اسید پرفلوئورو-اکتانوئیک (PFOA) يكي از اجزاي تشكيل دهنده‌ي آن آزاد می‌شود. اين ماده اسيد خورنده و سمي است. طبق تحقيقات اين ماده عامل ايجاد سرطان يا عامل ايجاد بيماري غده دورن‌ريز در انسان است. در سال 2013 استفاده از اين ماده در اجزاي تشكيل دهنده‌ي تفلون ممنوع شد. توليد كنندگان معتبر ظروف تفلوني، PFOA را از مواد تشكيل دهنده تفلون حذف كرده‌اند و ماده ديگري را جايگزين آن كرده‌اند. برخي توليد كنندگان روی کالاهاي تفلوني هشدار فاقد PFOA نيز ارائه مي‌دهند.

ساختار PFOA

ساختار PFOA

سطوح نچسب تفلون سبد سرخ کن بدون روغن به طور کلی تا زمانی که بیش از حد گرم نشده باشد، ایمن و بي خطر است. اما گرم کردن آن در دمای بالای 300 درجه سانتیگراد یا 570 درجه فارنهایت برای سلامتی انسان مضر مي‌باشد.

 دماهای بالا باعث از بین رفتن پوشش نچسب سبد سرخ کن بدون روغن می‌شود. در دماهای بالا بخارهای سمي از تفلون منتشر مي‌شوداين دود برای انسان و حيوانات به خصوص پرندگان مضر و خطرناك است. از آنجایی که سطوح داخل سرخ کن‌های بدون روغن در دمای محیط کنترل شده قرار دارند، گرمای بیش از حد در آنها بعید است. اکثر سرخ کن‌های بدون روغن به حداکثر دمای 400 درجه فارنهایت يا 205 درجه سانتيگراد می‌رسند و تعداد کمی از آنها به 500 درجه فارنهایت يا 260 درجه سانتيگراد می‌رسند.

سرخ‌ کن‌ بدون روغن با تفلون فاقد PFOA

اگر سرخ‌کن بدون روغن با تفلون فاقد PFOA داريد، این کالا دارای اجزای خطرناک نمي‌باشد. برندهای قابل اعتماد و معتبر نظير Ninja، Gowise، Philips، Power XL، Gourmia و Cosori سرخ کن‌های اير فاير فاقد PFOA هستند. البته براي كساني كه طرفدار حفاظت از محيط زيست و همچنان نگران مواد تفلوني هستند، برخي از برندهاي سرخ کن بدون روغن، به پوشش‌های نچسب ایمن و سازگار با محیط زیست مانند سرامیک، فولاد ضد زنگ روی آورده‌اند. برندهاي Cosori، Gourmia، و Ninja Foodi سرخ کن‌های ايرفاير بدون تفلون هستند.

PFOA

PFOA

با اين وجود شرکت‌هایی نيز هستند كه سرخ‌کن‌های اير فراير، بدون PFOA و بدون تفلون را به ‌عنوان یک حقه بازاریابی روی محصولات خود قرار می‌دهند .ظروف و وسايل آشپزی ارزان قيمت یا غیر مارک و يا مارك نامعتبر به خصوص اگر در کشورهاي ایالات متحده آمریکا و کشورهای اروپایی با ممنوعیت شديد PFOA تولید نشده باشد، ممكن است حاوي PFOA باشد. كشور چین كه برای تولید محصولات از مواد ارزان قيمت استفاده می‌كند، نمونه‌اي از اين كشورها است. در مطلبی جداگانه موضوع  آیا تفلون سبد سرخ کن بدون روغن سرطان زاست؟ را بررسی نمودیم. و در مقالات آیا سرخ کن بدون روغن اشعه دارد؟، سرخ کن بدون روغن سرطان زاست؟ و کارایی سرخ کن بدون روغن به بررسی ایمنی سرخ کن بدون روغن پرداختیم. بررسی مقاله های متعدد علمی و معتبر جهانی ما را کمک می‌کند، تا بتوانیم خرید بهتری داشته باشیم.

کدام برند دستگاه ایرفرایر قابل اعتماد است؟

شوربختانه اكثرا و حتي مي‌توان گفت تقريبا كل سرخ کن‌هاي بدون روغن در كشور چين توليد مي‌شوند. به طوري كه سرخ كن‌هاي بدون روغن برندهاي مشهور و معتبر از جمله دلونگي، فيليپس و نينجا تحت ليسانس كشورهاي اروپايي و امريكايي، در كشور چين توليد مي‌شوند. این موضوع در تمام جهان وجود دارد. با توجه به این نگرانی منطقی است که از برندها و محصولات معروف همچون سرخ کن بدون روغن فیلیپس، سرخ کن بدون روغن تفال و سرخ کن بدون روغن نینجا که از بهترین های بازار جهان هستند، خریداری نماییم.

طبیعی است که با خرید محصولات چینی بی کیفیت و با برندهای بی نام و نشان چون سرخ کن بدون روغن بوش که اصلا معلوم نیست، ساخت کدام کارخانه است، شما نمی‌توانید از تمام جوانب ایمنی محصول اطمینان خاطر داشته باشید. دلیل موجود کردن این محصولات در فروشگاه اینترنتی بدون روغن درخواست مشتریان است و ما وظیفه خود می‌دانیم که به هر مشتری در هنگام خرید باز حقایق را مطرح و انتخاب را به شما عزیزان محول کنیم.

مواردي كه بايستي در سرخ کن‌هاي بدون روغن داراي سبد تفلوني رعايت كنيد:

  • دستورالعمل‌های سازنده را برای استفاده صحیح و ایمن ماندن و استفاده مناسب ظروف تفلوني را دنبال کنید.
  • در اكثر سرخ كن‌ها سبد و لوازم جانبي تفلوني قابليت شستن در ماشين ظرفشويي را دارند، اما در نظر بگيريد شوينده‌هاي قوي ظروف مي‌تواند بر سطوح تفلوني تاثير بگذارد و موجب خش در آنها شود.
  • اگر سرخ کن با سبد روکش تفلون دارید، از پخت و پز در دمای شدید خودداری کنید.
  • روی سبد، سینی و سایر لوازم جانبی سرخ کن با روکش تفلون از مواد ساینده خشن استفاده نکنید. این مواد باعث می‌شوند که پوشش تفلوني پوست کنده شود و مواد مضر در غذای‌تان وارد شوند.
  • سبد و سینی‌هاي سرخ كن بدون روغن را مرتباً برای خراش‌ها بررسي کنید. چند خراش یا تراشه جزئی مشكلي ندارد. اما اگر پوشش به طور قابل ملاحظه‌ای پوسته پوسته یا لایه برداری شده است، بایستي سبد جدیدي را بخريد. بیشتر تولید کنندگان سبدهای سرخ كن اير فراير جایگزین را توليد می‌کنند.

ساير مواردي كه در آشپزی با سرخ كن بدون روغن با پوشش تفلون بايستي بدانید:

  • سبد سرخ كن را بیش از حد پر نکنید. در اين صورت احتمال اينكه مواد غذایی گرم و ذوب شوند، بیشتر است و امكان چسبیدن آنها به سرخ کن بدون روغن بیشتر می‌شود.
  • از سبد طبق دستورالعمل فقط در سرخ کن بدون روغن استفاده کنید. سبد سرخ كن را در دستگاه یا وسايل پخت و پز دیگری استفاده نکنید.
  • سرخ کن بدون روغن را با دقت تمیز کنید. دستورالعمل‌های مربوط به قطعات قابل شستشو در ماشین ظرفشویی را دنبال کنید. هرگز سبد سرخ کن بدون روغن را با مواد خشن نشویید. از یک پارچه نرم و مايه ظرفشويي ملايم استفاده کنید. استفاده از کاغذ روغنی در سبد می‌تواند به کاهش بهم ریختگي و كثيفي کمک کند. همچنین كاغذهاي روغني می‌توانند از سبد سرخ كن بدون روغن محافظت کنند.
  • از لوازم جانبی غیر فلزی در سبد سرخ کن استفاده کنید. وسايل فلز می‌تواند در روکش تفلوني خش بيندازد.
  • از اسپری‌های روغن پخت و پز که حاوی نيروي پيشران قوي هستند استفاده نکنید، زیرا آنها می‌توانند پوشش سبد را تجزیه کنند. از اسپري‌هاي روغن پخت و پز معمولي براي سبد سبد سرخ كن بدون روغن مناسب است.

نتیجه گیری درباره تفلون سبد سرخ کن بدون روغن سرطان زاست؟

برای جمع بندی باید گفت که با خرید دستگاه ایرفرایر از برندهای معتبر جهانی و پخت در دماهای پایین و استفاده از لوازم جانبی سرخ کن بدون روغن برای جلوگیری از آسیب به سبد سرخ کن بدون روغن نگران بابت استفاده از این دستگاه نباید داشت. پس هر 3 مورد یعنی خرید محصول با کیفیت، رعایت دمای پخت پایین و استفاده درست از محصول شما را ایمن در برابر هرگونه خطر خواهد کرد.

33 نظر در “ آیا تفلون سبد سرخ کن بدون روغن سرطان زاست؟

  1. شمس گفت:

    سلام.پس این مطلبی که گفته میشه تفلون سرخکن بدون روغن سرطان زا هست غلطه؟

    1. bedoneroghan گفت:

      سلام مجدد، وقت بخیر
      بله، بصورت استاندارد و محصولات معتبر این موضوع غلط است و صرفا برای جلب توجه افرادی دست به انتشار این دست مطالب می‌زنند.
      باز سوال و ابهامی هست در خدمتتون هستیم

      1. مهران گفت:

        تمامیه محصولات برند نینجا پوشش سرامیکی نچسب و ضد خش دارند. بهترین گزینه برای انتخاب و سلامتیه

    2. فرناز حكيم عطار گفت:

      با سلام
      اين مطالب گفته شده در مورد قابلمه و ماهي تابه هاي نچسب هم صدق ميكند؟ در حين پخت و پز روي اجاق گاز ممكنه دماي قابلمه يا ماهي تابه خيلي بالا برود اونوقت خطرناك هست؟ ممنون ميشم راهنمايي بفرماييد

      1. bedoneroghan گفت:

        سلام. وقت بخیر سرکار خانم حکیم عطار
        دقیقا مطابق همین موضوع آنجا هم کیفیت ساخت و مارک قابلمه یا ماهی تابه و موضوع حرارت تفلون مهم است. حتما از برندهای شناخته شده و محصولات معتبر استفاده نمایید. همینطور شعله زیر قابلمه یا ماهی تابه تفلون را زیاد نفرمایید
        باز سوال یا ابهامی بود، در خدمتتون هستیم

  2. لیلا گفت:

    سلام خسته نباشید
    من حدود یک ماه پیش یک سرخ کن بدون روغن نوا خریدم حالا این پیام را که شنیدم میترسم ازش استفاده کنم میشه خواهش کنم راهنمایی کنید که چکار کنم ؟

    1. bedoneroghan گفت:

      سلام. وقت بخیر سرکار خانم لیلا
      سلامت باشید، حقیقتش در مورد سرخ کن بدون روغن نوا اطلاعات خاصی نداریم. به این خاطر که شما باید در اطلاعات کارخانه تولید کننده چک کرد. اما بطور کلی از سال 2013 استفاده از مواد سمی در تفلون ممنوع شده است. و محض اطمینان شما از دماهای پایین استفاده کنید تا مشکلی پیش نیاید. مراقبت هم کنید که سبد و بدنه تفلون دستگاه سرخ کن خط نیفتد. استفاده از کاغذ روغنی سرخ کن و ظرف سیلیکونی هواپز مفید است. همینطور برای شستشوی سبد حتما چند دقیقه آن را خیس نمایید، تا راحت‌تر بتوانید سبد دستگاه ایرفرایر خود را تمیز نمایید.
      باز سوال یا ابهامی هست، در خدمتتون هستیم

  3. محمدی گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    دوست عزیز سرخ کن بدون روغن گوسونیک چطوریه؟
    برند ترکیه ای
    و همکاراتون جایگزین برند فیلیپس معرفی می کنن
    مچکرم از شما 🙏

    1. bedoneroghan گفت:

      سلام. وقت بخیر سرکار خانم محمدی
      به هیچ وجه قابل مقایسه با هم نیستند. در کل اگر بخواهیم 3 برند از بهترین مارک سرخ کن بدون روغن را بخواهیم نام ببریم، موارد سرخ کن بدون روغن فیلیپس، سرخ کن بدون روغن نینجا و سرخ کن بدون روغن تفال هستند. این 3 مجموعه در سراسر جهان جزوه بهترین های بازار هستند. اصلا برندهای چینی و متفرقه با اینها که نام بردم، قابل مقایسه نیستند. با این حال انشالله تا 2 هفته آینده سرخ کن بدون روغن گوسونیک در فروشگاه اینترنتی بدون روغن موجود می‌شود. اما حقیقت را باید گفت. بطور مثال الان سرخ کن بدون روغن بوش در سراسر کشور به فروش می‌رسد. ما هم به خواست مشتریان اضافه کردیم، در فروشگاه خودمان ولی در واقعیت این محصول چینی و تقلبی است. گوسونیک هم کیفیت عالی مانند فیلیپس، نینجا و تفال ندارد.
      باز سوال یا ابهامی داشتید، در خدمتتون هستیم

  4. فاطمه گفت:

    سلام و قت بخیر من فیلیپس خریدم ولی ترسیدم نمیدونم میشه استفاده کرد یانه؟

    1. bedoneroghan گفت:

      سلام. وقت بخیر سرکار خانم فاطمه
      با رعایت نکات گفته شده بالا با خیال راحت از محصول خوب خود استفاده نمایید. شرکت معتبری چون فیلیپس با فروش جهانی خود حداقل نکات را رعایت کرده و خواهد کرد.
      باز سوال یا ابهامی بود در خدمتتون هستیم

  5. معصومه مقدم گفت:

    السلام
    وقتتون بخیر
    فرهای هوشمندو سرخ کن تریکوتیک خوبه؟

    1. bedoneroghan گفت:

      سلام. وقت بخیر
      متاسفانه تا به امروز اسم برند تریکوتیک رو برای سرخ کن بدون روغن نشنیدیم، و اطلاعاتی راجع بهشون نداریم.
      پوزش ما را پذیرا باشید

  6. سما گفت:

    سلام
    آیا سرخ کنی هست که استیل یا شیشه باشه و بتونیم باخیال راحت استفاده کنیم

    1. bedoneroghan گفت:

      سلام. وقت بخیر سرکار خانم سما
      بعضی از مدل های سرخ کن بدون روغن تفال سرامیک هستند. اما در صورتی که از برندهای معتبر همچون سرخ کن بدون روغن نینجا و سرخ کن بدون روغن فیلیپس استفاده کنید و و برندهای معتبر دیگر نکات گفته شده را رعایت کنید. نگرانی بابت تفلون نخواهید داشت.
      باز سوال یا ابهامی بود در خدمتتون هستیم

  7. فرخنده گفت:

    نظرتون در مورد سرخ‌کن سوناشی چیه؟

    1. bedoneroghan گفت:

      سلام. وقت بخیر سرکار خانم فرخنده
      سرخ کن بدون روغن سوناشی نسبت به مدل های نونیم و نامعتبر دستگاه های بهتری است. اما نسبت به برندهای مثل نینجا، تفال و فیلیپس خب یک درجه پایین تر است.
      باز سوال یا ابهامی بود در خدمتتون هستیم

  8. ملیسا مختاری گفت:

    سلام من سرخ کن سیلور کرست خریدم سبد اش ته یه مقدار تفلون اش کنده شده و احتمالا زنگ میزنه هر بار میشورم خشک میکنم خیلی نگرانم

    1. bedoneroghan گفت:

      سلام. وقت بخیر سرکار خانم ملیسا
      کار خوبی انجام میدید، میتوانید سبد دستگاهتون رو هم تمدید تفلون بکنید تا خیالتان راحت تر باشد

  9. سلطانی گفت:

    سلام من دو هفته پیش سرخ کن بدون روغن فیلر تخت لیسانس آلمان ولی ساخت کشور ترکیه خریدم خواستم ببینم مشکلی نداره؟

    1. bedoneroghan گفت:

      سلام. وقت بخیر
      با رعایت نکات گفته شده در مطلب گفته شده با خیال راحت استفاده نمایید. مبارکتون باشه
      باز سوال یا ابهامی بود، در خدمتتون هستیم

  10. زهرا گفت:

    سلام نظرتان در مورد سرخ کن سیلور کرست چی،هست ممنون میشم توضیح بدید

    1. bedoneroghan گفت:

      سلام. وقت بخیر
      سرخ کن بدون روغن سیلور کرست به عنوان برند معتبر و خوب شناخته نمیشود. بهترین برندها برای ایرفرایر بوش، فیلیپس و نینجا هستند.
      باز سوال یا ابهامی بود، بفرمایید
      در خدمتتون هستیم

  11. داود گفت:

    باسلام من اخیرا از سرای ایرانی سرخ کن بدون روغن 8لیتری Bitron خریدم البته روی کارتنش نزده ساخت کجاست لطفا بفرمائید چگونه است .

    1. bedoneroghan گفت:

      سلام. وقت بخیر
      مبارکتون باشه، یک محصول چینی ناشناخته است، به اصطلاح بازار نونیم است و اطلاعاتی در مورد اصلا نیست
      امیدواریم که کارکرد خوبی براتون داشته باشه

  12. مرجان گفت:

    سلام وقتتون بخیر-نینجا نوشته جنس بدنه داخلی سرامیک با لایه نچسب. این میشه تفلون!؟ یا تفلون‌نیست؟
    و به نظرتون فیلیپس بهتره یا نینجا؟

    1. bedoneroghan گفت:

      سلام. وقت بخیر سرکار خانم مرجان
      مدل با مدل متفاوت است. اما جنس داخلی سرامیک با لایه نچسب، تفلون نمیشود.
      درواقع سرخ کن بدون روغن فیلیپس و سرخ کن بدون روغن نینجا هر دو از خوب های این صنعت درکنار تفال هستند. و هر دو خوب هستند، با توجه به سلیقه و نیاز هر خانواده بهترین انتخاب متفاوت خواهد بود
      باز سوال یا ابهامی داشتید، در بخش نظرات یا واتزاپ و تلفنی در خدمتتون هستیم

      1. زهرا گفت:

        سلام
        فرمودید شوربختانه برندهایی مثل فیلیپس باز در چین تولید میشن
        حالا میتونیم بهش اعتماد کنیم یا ته ؟؟

        سرخکن من فیلیپس هست قسمت بالای سبد یه خط کوچولو افتاده استفاده ار این ضرر داره ؟ سبدش به صورت جدا قابل تهیه هست ؟

        1. bedoneroghan گفت:

          سلام. وقت بخیر سرکار خانم زهرا
          بله فیلیپس اصل از محصولات معتبر و شناخته شده و قابل اعتماد بازار هستند.
          بهتر هست تا از سبدی که تفلونش آسیب دیده استفاده نشود، متاسفانه هنوز سبدهای یدک وارد نشده اند.

  13. مودت گفت:

    سلام وقت بخیر
    من سرخکن گوسونیک خریدم دوقلو ۶۵۹ اما هنپز استفاده نکردم‌چون ترسیدم محفظه داخلی که سبد در اون حا میخوره فلزی نیست؟؟ بنظرتون خطرناک؟؟ نمیدونم چه جنسیه

    1. bedoneroghan گفت:

      سلام. وقت بخیر
      متاسفانه متوجه سوالتون نشدم، لطفا مجدد بپرسید

  14. ایران گفت:

    وقت بخیر
    میشه لطفا بفرمایید که ایا جنس تفلون سرخ کن های برند شیائومی هم مثل فیلیپس و نینجا بدون pfoa هستند یا خیر؟

    1. bedoneroghan گفت:

      سلام. وقت بخیر
      درصورت اصل بودن مشکلی ندارند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *