راهنمای خرید سرخ کن بدون روغن

کارایی سرخ کن بدون روغن

کارایی سرخ کن بدون روغن

کارایی سرخ کن بدون روغن مهمترین چالش در هنگام خرید هواپز یا سرخ کن بدون روغن است. اغلب افراد در مورد کارایی این دستگاه در طبخ غذای لذیذ و سالم تردید دارند. سهولت استفاده از دستگاه دومین سؤال در زمینه کارایی سرخ کن بدون روغن است. ما در این مطلب ابتدا طرز کار سرخ کن بدون روغن را به زبان ساده بیان می‌کنیم. در ادامه با معرفی ویژگی‌های غذاهای قابل پخت با این دستگاه، موضوعات محبوبی چون طرز استفاده از سرخ کن بدون روغن برای سیب زمینی و طرز تهیه کتلت در سرخ کن بدون روغن را شرح می‌دهیم. در ادامه معایب سرخ کن بدون روغن را بررسی کرده و به سؤال مهم آیا سرخ کن بدون روغن سرطان زاست؟ پاسخ می‌دهیم. پس از آن برای معرفی بهترین برند به سؤال سرخ کن بدون روغن چه مارکی خوبه؟ پاسخ می‌دهیم.

کارایی دستگاه سرخ کن بدون روغن

کارایی دستگاه سرخ کن بدون روغن

در پایان مطلب نیز نکاتی در مورد کارایی سرخ کن بدون روغن فیلیپس ارائه خواهیم کرد.

طرز کار سرخ کن بدون روغن چگونه است؟

سرخ کن بدون روغن دستگاهی است که برای تهیه غذای سوخاری سالم و لذیذ طراحی شده است. هدف از طراحی این دستگاه کاهش مضرات غذاهای سوخاری و به ویژه کاهش مصرف روغن است. در واقع طراحان این محصول تلاش کردند فرایند سرخ شدن مواد غذایی را بدون روغن شبیه‌سازی کنند. این کار از طریق گردش هوای داغ در این دستگاه صورت می‌گیرد. به عبارت ساده‌تر در فرایند سرخ شدن مواد غذایی، برای طبخ کامل غذا لازم است مواد غذایی برای مدت زیاد در مقدار زیاد روغن سرخ شوند.

چرخش هوای گرم در سرخ کن بدون روغن

چرخش هوای گرم در سرخ کن بدون روغن

اما در دستگاه هواپز جریان هوای داغ سبب پخت سریع و کامل و برشته شدن مواد غذایی می‌شود. بنابراین در این دستگاه می‌توان بدون روغن یا با مقدار بسیار کم روغن مواد غذایی را برشته نمود. در واقع پخت سریع و یکنواخت مواد غذایی و تدارک غذایی ترد و لذیذ مهمترین ویژگی ‌های این دستگاه است. می‌توان این دستگاه را یک فر کانوکشن قدرتمند رومیزی با استفاده آسان توصیف کرد.

چه غذاهایی با سرخ کن بدون روغن درست میشه؟

این مسئله مهمترین سؤال در مورد کارایی سرخ کن بدون روغن است. پاسخ این سؤال روشن است. تمام غذاهایی که با روش سرخ کردن تهیه می‌شوند در این دستگاه نیز امکان پخت آنها وجود دارد. اساساً این دستگاه برای تدارک غذای سالم به عنوان جایگزین غذاهای سرخ کردنی طراحی شده است. اما مسئله اینجاست که نتیجه نهایی هر دو روش یکسان نیست. غذای سرخ شده در روغن و غذای تهیه شده در سرخ کن بدون روغن هر دو لذیذ، ترد و دوست داشتنی هستند اما کاملاً یکسان نیستند. مزیت غذای تهیه شده در سرخ کن بدون روغن سالم‌تر بودن آن به دلیل استفاده از روغن کمتر است. بنابراین محدودیت خاصی در استفاده از این دستگاه وجود ندارد. از موارد ساده‌ای مانند پیاز داغ گرفته تا غذاهای خاصی مثل همبرگر و مرغ سوخاری در این دستگاه قابل طبخ است.

دستگاه سرخ کن بدون روغن 2 سبده

دستگاه سرخ کن بدون روغن 2 سبده

طرز استفاده از سرخ کن بدون روغن برای سیب زمینی

به خاطر محبوبیت فراوان سیب زمینی سرخ شده بیشترین سؤالات مربوط به طرز استفاده از سرخ کن بدون روغن برای سیب زمینی است. ذکر این نکته لازم است که کار با دستگاه سرخ کن بدون روغن مانند سایر وسایل آشپزی مستلزم تجربه در این زمینه است. انتظار نداشته باشید اولین تجربه شما برای کار با سرخ کن بدون روغن کاملاً بی‌نقص باشد. لازم است بارها روش‌های مختلف را امتحان کنید تا بهترین روش برای طبخ غذا با طعم دلخواه خود را پیدا کنید. برای تهیه سیب زمینی در سرخ کن بدون روغن نکات زیر را رعایت کنید:

استفاده از سرخ کن بدون روغن

استفاده از سرخ کن بدون روغن

  • اندازه خلال سیب زمینی در این دستگاه اهمیت زیادی دارد. به عنوان یک قانون کلی، خلال‌های درشت برای استفاده در سرخ کن بدون روغن انتخاب بهتری است. اما بهترین اندازه را با آزمودن خلال در اندازه‌های مختلف پیدا کنید.
  • پس از خرد کردن سیب زمینی بهتر است حداقل به مدت 30 دقیقه آنها را درون ظرفی پر از آب سرد داخل یخچال قرار دهید.
  • پیش از قرار دادن خلال‌ها داخل هواپز آنها را بر روی پارچه یا حوله قرار دهید تا آب اضافه آنها خارج شود. نکته کلیدی این است که خشک کردن کامل خلال‌ها لازم نیست.
  • خلالها را به مقدار کمی روغن (حداقل یک قاشق) و نمک و ادویه‌جات دلخواه خود آغشته کنید و درون سبد هواپز قرار دهید.

ادامه طرز تهیه چیپس خلالی در دستگاه ایر فرایر

  • در نظر داشته باشید حجم خلال‌ها در نتیجه نهایی پخت بسیار تأثیرگذار است. هرگز بیشتر از حجم تعیین شده برای این منظور داخل دستگاه قرار ندهید.
  • برای تعیین دما و زمان از جدول راهنمای دستگاه و تجربه خود استفاده کنید. به عنوان یک قانون کلی برای پخت سیب زمینی در هواپز دمای بالاتر از 180 درجه سانتی‌گراد مناسب نیست.
  • حتماً در اواسط زمان پخت، دستگاه را متوقف کرده و خلال‌ها را زیر و رو کنید.
سیب زمینی در سرخ کن بدون روغن

سیب زمینی در سرخ کن بدون روغن

  • بعد از پایان زمان تعیین شده برای دستگاه خلال‌ها را امتحان کنید. اگر میزان پخت آنها کافی نبود می‌توانید دوباره دستگاه را با یک برنامه جدید روشن کنید.
  • میزان سرخ شدن، تردی و رنگ سیب زمینی را نیز باید بر حسب سلیقه خود انتخاب کرده و بر اساس آن دما و زمان پخت را تعیین کنید.

کتلت در سرخ کن بدون روغن

تهیه کتلت در سرخ کن بدون روغن مشابه تهیه همبرگر در این دستگاه است. پس از آماده کردن مایه کتلت بهتر است از گزینه پیش گرمایش (preheat) برای آماده‌سازی دستگاه استفاده کنید. پس از گرم شدن تابه کتلت‌ها را داخل تابه قرار دهید. کتلت را می‌توانید کاملاً بدون روغن در این دستگاه تهیه کنید. اما اگر مایل بودید می‌توانید تابه را با لیسک چرب کنید. پس از قرار دادن کتلت‌ها می‌توانید از برنامه‌های مشابه مانند سیب زمینی سوخاری یا همبرگر استفاده کنید. یا برنامه دلخواه خود را به دستگاه بدهید. هر دو طرف کتلت در دستگاه برشته خواهد شد اما برای یکنواختی بیشتر می‌توانید در اواخر پخت کتلت را برگردانید.

معایب سرخ کن بدون روغن

درواقع شاید نتوان عیب خاصی را در استفاده از دستگاه ایرفرایر بتوان نامید. در مطلب دستگاه ایرفرایر چیست؟ به معرفی و تعریف آن پرداختیم. شاید بتوان گفت طبخ بعضی غذاها در سرخ کن مزه عالی مانند سرخ کردن نخواهد داشت. همینطور می‌توان با توجه به قیمت گاز در کشور، مصرف بالای برق آن را عیب آن ذکر کرد.

مقایسه مصرف برق دستگاه ایرفرایر با دیگر لوازم پخت و پز برقی

مقایسه مصرف برق دستگاه ایرفرایر با دیگر لوازم پخت و پز برقی

طعم غذا در سرخ کن بدون روغن

استفاده از عنوان سرخ کن برای این دستگاه موجب شده برخی افراد تصور کنند. طعم غذای پخته شده در این دستگاه با طعم غذای سرخ شده کاملاً یکسان است. در حالی که حذف روغن از فرایند طبخ غذا بدون تردید بر طعم غذا تأثیرگذار است. فرایند طبخ با گردش هوای داغ در واقع همان فرایندی است که در برخی از انواع فر با عنوان کانوکشن وجود دارد. البته استفاده از اسپری روغن می‌تواند طعم غذا را بهتر نماید و اسپری کردن روغن باعث کاهش مصرف روغن شود. در بخش زیر چندین اسپری روغن را در فروشگاه اینترنتی بدون روغن مشاهده می‌نمایید. و با کلیک یا لمس بر روی هریک می‌توانید جزئیات هر یک را مشاهده کنید.

اما در هواپز طراحی خاص دستگاه، بکارگیری تابه کوچک و فن قدرتمند موجب ایجاد نتیجه بهتر می‌شود. بنابراین غذای تهیه شده در هواپز تردتر و لذیذتر از غذای پخته شده در کانوکشن فر است. اما با غذای سرخ شده در روغن نیز کاملاً تفاوت دارد.

طبخ مرغ در دستگاه ایرفرایر

طبخ مرغ در دستگاه ایرفرایر

ظرفیت کم سرخ کن بدون روغن

یکی از اصول طراحی سرخ کن بدون روغن ایجاد فضای محدود برای گردش هوای داغ است. بنابراین تابه بیشتر انواع هواپز برای پخت غذا برای دو نفر مناسب است. امروزه مدلهای سرخ کن بدون روغن XL با ظرفیت بیشتر نیز در بازار وجود دارد. اما ابعاد دستگاه و میزان مصرف برق آن نیز افزایش یافته است.

قیمت سرخ کن بدون روغن

سرخ کن بدون روغن یکی از وسایل آشپزی گران قیمت محسوب می‌شود. اگر استفاده مداوم از دستگاه با سبک زندگی شما متناسب نباشد پرداخت این هزینه منطقی نیست. زیرا این وسیله خیلی زود به یکی از وسایل دکوری آشپزخانه تبدیل می‌شود. اما اگر جزو افرادی هستید که مصرف روغن کمتر و آشپزی آسان برایشان اولویت دارد هرگز از پرداخت قیمت گزاف دستگاه پشیمان نخواهید شد.

انواع سرخ کن بدون روغن

انواع سرخ کن بدون روغن

ابعاد بزرگ سرخ کن بدون روغن

به خاطر فضای مورد نیاز برای موتور دستگاه، حتی مدلهای با گنجایش اندک نیز ابعاد بزرگی دارند. به عبارت ساده‌تر به عقیده برخی از افراد کارایی سرخ کن بدون روغن با فضایی که در آشپزخانه اشغال می‌کند متناسب نیست. البته این دستگاه در مقایسه با انواع فر حجم زیادی ندارد. اما کسانی که بسیار کم از این دستگاه استفاده می‌کنند یا فضای محدودی در آشپزخانه دارند تصور می‌کنند این وسیله جای زیادی اشغال می‌کند.

لذت پخت و پز با دستگاه ایر فرایر

لذت پخت و پز با دستگاه ایر فرایر

تمیز کردن دستگاه ایرفرایر

یکی از مواردی که کارایی سرخ کن بدون روغن را تضمین می‌کند تمیز کردن تابه و سبد آن است. همواره بعد از پخت غذا باید این ظروف به طور کامل شسته شوند. اما به خاطر استفاده کم یا عدم استفاده از روغن، چسبیدگی چربی یا قطعات غذا به این ظروف معمولاً اتفاق می‌افتد. بنابراین شستشو و تمیز کردن دستگاه کار آسانی نیست.

تمیز کردن سرخ کن بدون روغن

تمیز کردن سرخ کن بدون روغن

البته بدون تردید شستشوی تابه سرخ کن بدون روغن با شستشوی سینی فر قابل مقایسه نیست. البته استفاده از قالب سیلیکونی و کاغذ روغنی شستشوی سرخ کن بدون روغن را راحت‌تر خواهد کرد. با کلیک بر روی تصاویر زیر‌ می‌توانید اقدام به خرید آنها نمایید. استفاده از لوازم سرخ کن بدون روغن استفاده از آن را بهتر و راحت‌تر خواهد کرد.

آیا سرخ کن بدون روغن سرطان زاست؟

سرطان زایی یکی از مواردی است که در فهرست معایب سرخ کن بدون روغن دیده می‌شود. ابتدا باید بدانیم که به طور کلی برخی ترکیبات شیمیایی عوامل سرطان زا محسوب می‌شوند. بسیاری از عادت‌های غلط در آشپزی می‌تواند سبب ایجاد این ترکیبات شیمیایی خطرناک شوند. به عنوان مثال گفته می‌شود در هنگام تهیه کباب از ترکیب چربی گوشت با خاکستر زغال یک ماده سرطان‌زا تولید می‌شود. بنابراین به طور کلی در هنگام آشپزی باید از فراهم شدن شرایط تولید عوامل سرطان‌زا جلوگیری شود. در مطلب آیا سرخ کن بدون روغن اشعه دارد؟، بطور کامل به این موضوع پرداختیم.

آیا سرخ کن بدون روغن اشعه دارد؟

آیا سرخ کن بدون روغن اشعه دارد؟

یکی از عوامل مطرح شده به عنوان عامل سرطان‌زا، پخت گوشت در دمای بسیار بالا است. گفته می‌شود دمای بسیار بالا سبب ایجاد ترکیبات سرطان زا در گوشت می‌شود. این مسئله یکی از شبهاتی است که در مورد هواپز مطرح می‌شود. چون مبنای کار این دستگاه استفاده از دمای بسیار بالا برای پخت مواد غذایی است. اما در واقع در هنگام پخت به شیوه سنتی نیز دمای پخت گوشت چندان کنترل شده نیست. نکته دیگر در مورد ظروف آشپزی است. ظروف آلومینیومی و تفلون از جمله ظروفی هستند که احتمال ایجاد ترکیبات سرطان‌زا در آنها زیاد است. در این زمینه انواع تابه و قابلمه تفلون یا دستگاه سرخ کن با هواپز تفاوت چندانی ندارند. در نتیجه می‌توان گفت در مورد ایجاد عوامل سرطان‌زا این دستگاه تفاوت چندانی با مایکروفر یا ظروف تفلون ندارد.

نمونه ای از کارآیی سرخ کن بدون روغن

نمونه ای از کارآیی سرخ کن بدون روغن

سرخ کن بدون روغن چه مارکی خوبه؟

با توجه به محبوبیت این دستگاه در میان مردم امروزه سرخ کن بدون روغن با برندهای بسیار متنوع در بازار وجود دارد. در ظاهر، این دستگاه از المنت، فن و تابه تشکیل شده و تکنولوژی خاصی در آن وجود ندارد. اما در حقیقت در ساخت این محصول نکات ظریفی وجود دارد که در هنگام بررسی کارایی سرخ کن بدون روغن نمایان می‌شود. مشکلاتی نظیر زمان پخت طولانی و استهلاک سریع دستگاه از جمله مشکلاتی است که در میان انواع سرخ کن بدون روغن با برند متفرقه بسیار رایج است.

به همین خاطر توصیه می‌شود اگر قصد خرید این محصول را دارید حتماً برند معتبری چون شرکت فیلیپس را انتخاب کنید. شرکت فیلیپس نه تنها اولین شرکت تولید کننده این محصول بوده بلکه به طور تخصصی برای ارتقای آن تلاش می‌کنند. این شرکت همواره در حال معرفی مدلهای جدید سرخ کن بدون روغن فیلیپس به بازار است، که با هدف حذف معایب مدلهای قبلی طراحی و تولید می‌شوند. سرخ کن بدون روغن تفال نیز دارای کیفیت عالی مانند فیلیپس است.

کارایی سرخ کن بدون روغن فیلیپس

درواقع کارایی سرخ کن بدون روغن فیلیپس با یک جستجوی ساده در اینترنت قابل اثبات است. کافی است نظرات خریداران محصولات فیلیپس را با خریداران برندهای متفرقه مقایسه کنید. به ندرت فردی از کارایی سرخ کن بدون روغن فیلیپس خود رضایت ندارد. اگر هم انتقادی باشد در مورد طعم غذا و یا اساس کار هواپز است. اما از لحاظ کیفیت، دوام و کارایی، محصولات فیلیپس بهترین سرخ کن بدون روغن در بازار هستند. زیرا این دستگاه در واقع محصول تخصصی فیلیپس محسوب می‌شود.

تنوع محصولات فیلیپس در بازار از دیگر امتیازات این شرکت است. مشتریان می‌توانند بر حسب بودجه خود یکی از محصولات فیلیپس را انتخاب کنند. جدیدترین مدل سرخ کن بدون روغن فیلیپس با امکانات بهتر و قیمت بالا را عرضه می‌شود. اما مدل‌های قدیمی‌تر با کارایی خوب و قیمت مناسب نیز در بازار وجود دارد.

سخن آخر

حقیقت این است که در کارایی سرخ کن بدون روغن تردیدی وجود ندارد. این دستگاه بهترین و آسان‌ترین وسیله برای طبخ انواع گوشت و سبزیجات بدون روغن است. طبخ غذا در سرخ کن بدون روغن از طبخ غذا در بخارپز، مایکروویو و تابه بهتر است. از لحاظ تردیدهای مطرح شده در مورد سلامت دستگاه نیز در مقایسه با سایر وسایل آشپزی تفاوت چندانی وجود ندارد. در حالیکه غذای طبخ شده در سرخ کن بدون روغن از سایر غذاهای سالم و سریع، طعم بسیار بهتری دارد. ضمن اینکه پخت کامل و یکنواخت از مهمترین مزایای این دستگاه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *