راهنمای خرید مولتی کوکر

راهنمای استفاده از مولتی کوکر تفال

طرز استفاده از مولتی کوکر تفال

مولتي كوكر تفال از مولتي‌ پزهاي معتبر و معروف بازار لوازم آشپزخانه است. بسته به مدل‌هاي مولتی كوكر Tefal، عملكردها و برنامه‌هاي پخت متعددي در آنها وجود دارد. مولتي پزهاي تفال در دو مدل قديمي و جديد طراحي شده‌اند. در هر دو مدل طرز استفاده از مولتی کوکر تفال، تقريبا مشابه هم هستند، تفاوت عمده آنها در تعداد عملكردها است. در ادامه به پخت برنج، بلغور، فرنی، غذای کودک، انواع خورش، سوپ، بخارپز، فرآیند طلایی شدن، زودپز، گرم نگهداشتن، زمان با تاخیر و عملکرد سرآشپز DIY در مولتی کوکر تفال می‌پردازیم. همینطور مشاهده بخش راهنمای خرید مولتی کوکر احتمالا برایتان مفید خواهد بود.

پخت انواع غذا با مولتی کوکر تفال

پخت انواع غذا با مولتی کوکر تفال

در مقالات دیگری به موضوعات مولتي كوكر چه ماركي خوبه؟، تفاوت مولتی کوکر و پلوپز، بهترين مولتي كوكر خارجي، بهترین مولتی کوکر، مزايا و معايب مولتي كوكر، بهترین مارک مولتی کوکر، تفاوت مولتي كوكر و هواپز چيست؟ و مولتی کوکر چیست؟ پرداختیم. همانطور که در سایت بدون روغن به موضوعاتی چون راهنمای استفاده از سرخ کن بدون روغن پرداختیم. در این مطلب لازم است، تا به صورت اختصاصی راهنمای استفاده از مولتی کوکر تفال را بررسی نماییم.

در مولتي كوكر تفال براي پخت برنج، بلغور، جو دوسر، فرنی، غذای کودک، پخت معمولي، پخت آهسته، عملکردهای گرم کردن مجدد در مولتي كوكر تفال، دکمه مربوطه به عملکردهاي مورد نظر را فشار دهید، صفحه نمایش زمان پخت پیش فرض را نشان می‌دهد.

راهنمای استفاده از مولتی کوکر تفال

راهنمای استفاده از مولتی کوکر تفال

سپس روی نماد زمان ضربه بزنید و زمان مورد نظر را با فشار دادن نماد بالا یا کلیدهای نماد پایین تنظیم کنید. سپس روی نماد پاور ضربه بزنید. مولتي پز وارد پیش گرمایش پخت و پز می‌شود و صفحه پنل یک دایره قرمز چرخان “نماد دایره قرمز” را نشان می‌دهد. با رسیدن به دمای پخت، مولتي كوكر تفال به طور خودکار به شمارش معکوس می‌پردازد که نشان می‌دهد مرحله پخت شروع شده است. در پایان شمارش معکوس، دستگاه یک بوق برای اعلام پایان پخت و پز به صدا در مي‌آورد.

همانطور ملاحظه مي‌كنيد، طرز استفاده از مولتي كوكر تفال، آسان است و براي چندين حالت عملكرد، طرز استفاده يكسان است.

  • پخت خورش، سوپ، بخارپز، جوشاندن در  مولتي كوكر تفال

کلید مربوط به عملکرد مورد نظر را فشار دهید. صفحه نمایش زمان پخت و پز پیش فرض را نشان می‌دهد، نشانگر نوع مواد غذایی با غذای پیش فرض روشن و چراغ‌های سطح فشار مربوطه نیز روشن می‌شود. در صورت لزوم می‌توانید زمان و نوع غذا را تغییر دهید. برای تغییر زمان پخت و پز، نماد زمان را فشار داده و با فشار دادن نماد به سمت بالا، زمان مورد نظر را تنظیم کنید.

 برای تغییر نوع غذا، چندین بار کلید منو را فشار دهید تا نوع نشانگر غذاي مورد نظر روشن شود. مولتي كوكر تفال وارد پیش گرمایش پخت و پز می‌شود و صفحه یک دایره قرمز چرخان “نماد دایره قرمز” را نشان می‌‌دهد. با رسیدن به دمای پخت و پز، مولتي كوكر تفال به طور خودکار وارد مرحله پخت مي‌شود و زمان تنظیم شده قبلی را شروع به شمارش می‌کند. در پایان شمارش، دستگاه برای اعلام پایان پخت و پز، بوق مي‌زند. مولتي كوكر تفال به حالت گرم نگه داشتن مي‌رود.

لذت آشپزی با مولتی کوکر تفال

لذت آشپزی با مولتی کوکر تفال

  • عملكرد طلايي و قهوه‌اي شدن در مولتی کوکر

ابتدا می‌توانید روغن، سپس مواد را اضافه کنید و یا به طور همزمان روغن و مواد را اضافه کنید. کلید Browning  را فشار دهید، صفحه نمایش دمای پیش فرض را نشان می‌دهد. در صورت لزوم می‌توانید با فشار دادن نماد طلایي شدن به سمت بالا، دما را تغییر دهید. اگر می‌خواهید زمان قهوه‌ای شدن را تغییر دهید، نماد زمان را فشار داده و با فشار دادن نماد به سمت بالا، زمان مورد نظر را تنظیم کنید. با فشار دادن کلید دما به سمت بالا دما را تغییر دهید. سپس نماد پاور را فشار دهید.

مولتي كوكر تفال وارد پیش گرمایش پخت و پز می‌شود. با رسیدن به دمای پخت و پز، مولتي كوكر تفال به طور خودکار وارد مرحله پخت و پز مي‌شود و زمان تنظیم شده قبلي شروع به شمارش می‌کند. در پایان شمارش، مولتي كوكر تفال برای اعلام پایان پخت و پز، بوق مي‌زند.

در هنگام اين عملكرد پوشش درب بایستي باز باشد. برای جلوگیری از گرمای بیش از حد روغن، بیش از 30 دقیقه از عملکرد قهوه‌ای شدن استفاده نکنید.

دكمه‌هاي مولتي پز تفال

دكمه‌هاي مولتي پز تفال

  • زودپز در مولتي كوكر تفال

براي استفاده از زودپز در مولتي كوكر تفال، کلید زودپز را فشار دهید.، سطح فشار با یک چراغ روی صفحه کنترل (بالا ، متوسط یا پایین) و در صفحه نمایش توسط “Hi-P” ، “P” یا “Lo-P” نشان داده می‌شود. با فشار دادن نماد به سمت بالا می‌توانید سطح فشار را تغییر دهید. در صورت لزوم، می‌توانید با فشار دادن نماد زمان، زمان پخت و پز را تغییر دهيد و زمان مورد نظر را با فشار دادن نماد به سمت بالا تنظیم کنید. سپس نماد برق را فشار دهید.

مولتي كوكر تفال وارد پخت و پز پيش گرمايش می‌شود و صفحه نمایش “نماد دایره قرمز” را نشان می‌دهد. مولتي كوكر تفال به طور خودکار پيش گرمايش را (توسط یک بوق صدا) رد می‌کند و زمان تنظیم شده قبلی شروع به جریان می‌افتد. در هنگام پخت و پز، بوق دوبل صدا (BIP Double Sound)  اطلاع می‌دهد که فشار پخت تعيين شده به دست آمده است. در پایان پخت، مولتي كوكر تفال برای اعلام پایان پخت و پز، بوق مي‌زند. درب مولتي كوكر تفال بایستي در حین پخت و پز زودپز بسته و قفل شود.

هنگامی که فشار در زودپز مولتي پز كوكر ایجاد شد. شیر فشارشکن بالا می‌رود و سپس قفل ایمنی درب فعال می‌شود و در حین پخت نمی‌توان درب را باز کرد. LED روشن می شود و فشار موجود در مولتي پز کم، متوسط یا زیاد را نشان مي‌دهد.

نكات لازم در استفاده از زودپزمولتی پز

هنگام استفاده از زودپز برای اولین بار، ممکن است متوجه نشتی جزئی در شیر فشارشکن و واشر شوید. این امر طبیعی است و با افزایش فشار رخ می‌دهد. برای پخت غذاهای لطیف مانند ماهی، صدف و برخی سبزیجات فشار كم، فشار متوسط برای پختن سبزیجات، فشار بالا برای پختن گوشت و غذاهای منجمد مي‌باشد. خروج مقدار کمی بخار در طول پخت و پز طبیعی است. از پخت و پز تحت فشار بدون حداقل 10 میلی لیتر آب استفاده نکنید. شروع پخت زودپز با یک بوق مشخص می‌شود. فشار در داخل مولتي پز پس از یک بوق دوبل بدست می‌آید.

مولتی کوکر تفال CY9128B

مولتی کوکر تفال CY9128B

باز كردن زودپز مولتی پز

براي باز کردن درب مولتي پز، هنگامی که پخت تحت فشار کامل شد، با فشار دادن دکمه آزادسازي بخار، بخار رها می‌شود. بسته به مقدار مایع داخل مولتي كوكر، چند ثانیه تا 10 دقیقه طول مي‌كشد تا بخار زودپز تمام شود. برای باز کردن درب، دسته را بگیرید، آن را در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید، درب را بلند کنید و به سمت راست بکشید و مولتي پز را از سیم برق جدا کنید.

در برخي از مدل‌هاي مولتي كوكر تفال، عملكرد زودپز وجود ندارد. طرز استفاده از مولتی کوکر تفال، برخلاف مولتي پزهاي نينجا ساده است و پيچيدگي خاصي ندارد.

  • عملکرد سرآشپز DIY در مولتی کوکر تفال

با عملکرد DIY، می‌توانید زمان پخت و پز و دما/فشار را انتخاب کنید. بسته به غذايي که می‌خواهید درست کنید.، سطح پخت و پز DIY را از 1 تا 6 تنظیم کنید. اگر می‌خواهید از زودپز در حالت DIY آشپزی کنید. درب مولتي كوكر تفال بایستي قفل شود.قابلمه مایع کافی داشته باشد و بایستي بین سه سطح فشار کم، فشار متوسط، فشار بالا را انتخاب کنید.

 در صورت لزوم، می‌توانید با فشار دادن نماد زمان، زمان پخت و پز را تغییر دهيد و زمان مورد نظر را با فشار دادن نماد به سمت بالا تنظیم کنید. سپس نماد برق را فشار دهید. مولتي كوكر تفال وارد پخت و پز پيش گرمايش می‌شود و صفحه نمایش “نماد دایره قرمز” را نشان می‌دهد. با رسیدن به دمای پخت و پز، مولتي كوكر تفال به طور خودکار زمان تنظیم شده قبلی را شمارش را شروع می‌کند. در پایان شمارش، مولتي كوكر تفال برای اعلام پایان پخت و پز، بوق مي‌زند.

مولتی کوکر تفال مدل CY601

مولتی کوکر تفال مدل CY601

  • گرم نگهداشتن غذا در مولتی پز تفال

در مولتي كوكر تفال، هنگامي كه شمارش پخت و پز در همه‌ي عملكردها (به جز عملكردDIY) به صفر رسيد، دستگاه “یک بوق” مي‌زند، سپس به طور خودکار به حالت پشتیبانی گرم نگهداشتن مي‌رود. با فشار دادن نماد گرم نگهداشتن، صفحه دیجیتال مولتي كوكر تفال “00: 00”. نشان می دهد و شمارش معکوس شروع مي‌شود. پس از 24 ساعت متوالی، این عملکرد به طور خودکار لغو می‌شود و به حالت آماده به کار باز می‌گردد. در حین گرم نگهداشتن، اطمینان حاصل کنید که درب مولتي كوكر تفال بسته باشد.

شروع با تاخير در مولتي پز تفال

هنگام انتخاب یک عملکرد، قبل از اینکه مولتي پز تفال شروع به پخت کند، می‌توانید نماد زمان تأخیر را فشار دهید تا زمان تأخیر تنظیم شود. با فشردن کلیدهای icon up و icon down می‌توانید زمان را در بازه‌های 10 دقیقه‌ای تنظیم کنید. محدوده تنظیم زمان تاخیر 2-24 ساعت است. وقتی کلید نماد بالا را روی کلید عملکرد تاخیر شروع/تایمر فشار می‌دهید، نمايش زمان 02:00 را نشان مي‌هد. کلید نماد بالا را برای افزایش و کلید نماد پایین را برای کاهش فشار دهید. پس از تنظیم شروع تاخیری، نشانگر عملکرد مربوطه روشن می‌شود.

مولتی کوکر تفال مدل CY7778

مولتی کوکر تفال مدل CY7778

توجه: “شروع تاخیر” برای عملکردهای “طلايي و قهوه‌اي شدن” و “DIY” موجود نیست.

لغو/توقف تنظیمات مولتی کوکر Tefal

 در تنظیمات مولتي كوكر تفال فقط عملكرد گرم نگه داشتن، دکمه لغو دارد. برای لغو و بازگشت به حالت آماده به کار، دکمه “keep warm/cancel” را برای یک ثانیه فشار دهید. براي لغو ساير عملكردها می‌توانید با فشار دادن دکمه پاور بیش از 2 ثانیه، مولتي پز را خاموش کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *