راهنمای خرید سرخ کن بدون روغن

سرخ کن بدون روغن چگونه کار میکند؟

سرخ کن بدون روغن چگونه کار میکند؟

سرخ کن بدون روغن چگونه کار میکند؟ سؤال پرتکراری است که با شنیدن نام دستگاه دستگاه ایرفرایر در ذهن هر فردی ایجاد می‌شود. در ظاهر، ترکیب سرخ کن و عبارت بدون روغن بی معنی به نظر می‌رسد. زیرا فرایند سرخ کردن بدون روغن عملاً ممکن نیست. اما در حقیقت این ترکیب متناقض برای معرفی یک تکنولوژی جدید پخت خلق شده است. ترجمه لغوی نام این دستگاه جدید عنوان “هواپز” است. اما از آنجایی که سرخ کردن غذا عبارت آشنا و محبوبی میان مردم است از این عبارت برای معرفی این محصول جدید استفاده شده است. اگر شما هم برای آشنایی با این محصول جدید و کارآمد آشپزخانه کنجکاو هستید با ما همراه باشید. ما در این مطلب ضمن معرفی کامل این دستگاه مزایا و معایب سرخ کن بدون روغن؛ انواع غذا با سرخ کن بدون روغن و مزایای سرخ کن بدون روغن 8 لیتری را بیان می‌کنیم.

کارکرد سرخ کن بدون روغن

کارکرد سرخ کن بدون روغن

سرخ کن بدون روغن چیست؟

برای اینکه بدانیم سرخ کن بدون روغن چگونه کار می‌کند؟ باید این دستگاه و تکنولوژی به کار رفته در آن را به خوبی بشناسیم. هواپز یا سرخ کن بدون روغن دستگاهی است که با هدف کاهش مصرف روغن در آشپزی در عین حفظ طعم مطلوب غذا طراحی و تولید شده است. تا پیش از این، پخت غذا در فر یا استفاده از روش تنوری به عنوان جایگزین سرخ کردن غذا مطرح می‌شد. روشی که نسبتاً محبوب بود اما اغلب افراد حرفه‌ای با ابزار حرفه‌ای آشپزی امکان کنترل شرایط پخت در فر و کسب نتیجه مطلوب را داشتند. افراد عادی در هنگام پخت غذا در فر معمولاً با مشکلاتی چون خشک شدن بیش از حد مواد غذایی مواجه می‌شدند. به همین خاطر طراحی و تولید دستگاهی با شرایط کنترل شده و رفع مشکلات فرهای معمولی در دستور کار تولیدکنندگان لوازم آشپزی قرار گرفت.

ساده‌ترین پاسخ سؤال سرخ کن بدون روغن چگونه کار میکند؟ گردش هوای داغ است. این دستگاه در ابعاد بسیار کوچکتر از فر طراحی شده تا کنترل دما در آن امکان‌پذیر باشد. فضای محدود در کنار استفاده از فن قدرتمند موجب ایجاد گرمای یکنواخت در این دستگاه می‌شود. در نتیجه مواد غذایی در این دستگاه سریع، یکنواخت و به طور کامل پخته می‌شوند. در کنار آن، تابه این دستگاه از بهترین مواد نچسب ساخته می‌شود. و در نتیجه مشکلات سینی فر و چسبیدن غذا به آن نیز وجود ندارد. با کمی چرب کردن مواد غذایی و یا استفاده از چربی خود مواد غذایی نتیجه کار شبیه غذاهای سوخاری خواهد بود. در واقع در حین پخت، لایه بیرونی مواد غذایی سوخاری می‌شود.

سرخ کن بدون روغن چگونه کار می کند؟

سرخ کن بدون روغن چگونه کار می کند؟

مزایای سرخ کن بدون روغن

  • کاهش مصرف روغن دستگاه ایر فرایر

کاهش مصرف روغن تنها مزیت بدون چون و چرای این دستگاه است. بدون شک در هیچ‌یک از روش‌های آشپزی نمی‌توان بدون روغن یا با یک قاشق روغن غذاهای سوخاری را تهیه کرد. بنابراین این دستگاه برای افرادی که در رژیم غذایی یا سبک زندگی خود به دنبال کاهش مصرف روغن هستند کاملاً کارآمد است.

سرخ کردن با روغن کمتر یا بدون روغن

سرخ کردن با روغن کمتر یا بدون روغن

  • آشپزی آسان با ایرفرایر

یکی از مشکلات تهیه غذاهای سوخاری صرف زمان و انرژی زیاد است. در هنگام سرخ کردن مواد غذایی باید برای زمان طولانی حرارت گاز را تحمل کرده و مراقب پخت مناسب مواد غذایی باشید. اما وقتی بدانیم سرخ کن بدون روغن چگونه کار میکند؟ به استفاده از آن ترغیب می‌شویم. کافی است با کسب تجربه در مورد شیوه کار دستگاه، دما و زمان پخت مناسب برای هر غذا را تعیین کنید. پس از آن نیازی نیست مراقب کار دستگاه باشید. می‌توانید دستگاه را به حال خود رها کرده و پس از پایان کار دستگاه، غذای آماده خود را تحویل بگیرید.

  • پخت یکنواخت و سریع سرخکن بدون روغن

اینکه سرخ کن بدون روغن چگونه کار میکند؟ که پخت یکنواخت و سریع مواد غذایی را به همراه دارد بسیار شگفت‌‌انگیز است. به ویژه آنکه تکنولوژی گردش هوای داغ در مورد پخت انواع غذا با گوشت و مرغ بسیار کارآمد است.

کارکرد دستگاه ایرفرایر

کارکرد دستگاه ایرفرایر

  • نظافت آسان آشپزخانه با استفاده از دستگاه سرخکن بدون روغن

از سوی دیگر در پاسخ به سؤال سرخ کن بدون روغن چگونه کار میکند؟ باید گفت دستگاه سرخ کن بدون روغن با درب بسته کار می‌کند.

شستشوی سرخ کن بدون روغن فیلیپس مدل HD9200

شستشوی سرخ کن بدون روغن فیلیپس مدل HD9200

به همین دلیل در مقایسه با سرخ کردن در تابه در هنگام کار با این دستگاه مشکلاتی مانند پاشیدن روغن به اطراف وجود ندارد. بنابراین فرایند آشپزی با سرخ کن بدون روغن با آلودگی کمتری همراه است.

سرخ کن بدون روغن فیلیپس HD9218

سرخ کن بدون روغن فیلیپس HD9218

معایب سرخ کن بدون روغن

  • قیمت سرخ کن بدون روغن بالا است

برخی از افراد معتقدند اینکه سرخ کن بدون روغن چگونه کار میکند؟ در مقابل قیمت بالای این دستگاه اهمیت چندانی ندارد. با توجه به استفاده محدود از این دستگاه بسیاری از افراد تصور می‌کنند پرداخت این هزینه سنگین به صرفه نیست. اما حقیقت این است که سبک زندگی افراد میزان استفاده از سرخ کن بدون روغن را تعیین می‌کند. در واقع کارایی این دستگاه به صورتی است که می‌تواند به صورت روزمره مورد استفاده قرار گیرد. اما برای افرادی که سبک زندگی سنتی دارند و این دستگاه را برای استفاده گاه به گاه می‌خواهند پرداخت این قیمت به صرفه نیست.

  • طعم غذا در سرخ کن بدون روغن با طعم سوخاری تفاوت دارد

همانطور که گفتیم عنوان سرخ کن بدون روغن ممکن است برخی افراد را به اشتباه بیاندازد. تصور اینکه این دستگاه نتیجه مشابه دستگاه سرخ کن یا سرخ کردن به شیوه سنتی دارد کاملاً اشتباه است. در واقع می‌توان گفت طعم غذای پخت شده در دستگاه سرخ کن بدون روغن طعم لذیذ یک غذای سالم است. طعم این غذا کاملا مشابه طعم غذاهای سوخاری نیست.

  • دستگاه ظرفیت محدودی دارد

اغلب انواع سرخ کن بدون روغن گنجایش کمی دارند و برای 2 تا 4 نفر مناسب هستند. در انواع سرخ کن بدون روغن سایز بزرگ نیز هم‌زمان با افزایش گنجایش دستگاه ابعاد دستگاه نیز افزایش می‌یابد. بنابراین برخی افراد معتقدند این دستگاه به نسبت فضایی که اشغال می‌کند کارایی کمی دارد.

سرخ کن بدون روغن فیلیپس سری Daily Collection HD9216

سرخ کن بدون روغن فیلیپس سری Daily Collection HD9216

  • تمیز کردن دستگاه ایر فرایر دشوار است.

همانطور که در پاسخ به سؤال سرخ کن بدون روغن چگونه کار میکند؟ گفتیم پخت غذا در سرخ کن بدون روغن شباهت زیادی با پخت غذا در فر دارد. به خاطر عدم مصرف روغن زیاد، احتمال چسبندگی مواد غذایی به تابه و سبد دستگاه وجود دارد. تابه و سبد این دستگاه از مواد نچسب تولید می‌شوند. بنابراین شستشوی آنها از شستشوی سینی فر بسیار ساده‌تر است. اما به مرور زمان و استفاده مداوم از دستگاه این مسئله می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. به خصوص اگر بلافاصله پس از خنک شدن دستگاه برای شستشوی ظروف اقدام نشود جدا کردن قطعات مواد غذایی بسیار دشوار است.

  • مصرف برق دستگاه ایرفرایر

برخی افراد در پاسخ سؤال سرخ کن بدون روغن چگونه کار میکند؟ به مصرف برق دستگاه اشاره می‌کنند. مصرف برق انواع مدل‌های هواپز یکسان نیست و از 800 تا 1500 آمپر متغیر است. اما برآورد میزان مصرف دستگاه به میزان استفاده از دستگاه بستگی دارد. به عنوان مثال روزانه یکبار استفاده از این دستگاه در میزان برق مصرفی خانه تأثیر چندانی نخواهد داشت. اما اگر پیش‌بینی شما مصرف چند باره دستگاه در طول روز است باید مصرف برق بالای آن را نیز در نظر بگیرید.

 

انواع غذا با سرخ کن بدون روغن

سیب زمینی سرخ شده در سرخ کن بدون روغن

محبوبیت سیب زمینی سرخ شده به حدی است که افراد زیادی دستگاه سرخ کن بدون روغن را تنها برای این منظور خریداری می‌کنند. تصور تهیه سیب زمینی سرخ شده به آسانی و با چند قاشق روغن بسیار لذت‌بخش است. البته برای کسب نتیجه مطلوب باید در مورد کار با دستگاه تجربه کسب کنید. پس از کسب تجربه می‌توانید بهترین اندازه خلال سیب زمینی، بهترین دما و بهترین زمان پخت را پیدا کنید. البته در طبخ این غذا ترفندهایی نیز وجود دارد.

آماده شدن سیب زمینی سرخ کرده در سرخکن بدون روغن

آماده شدن سیب زمینی سرخ کرده در سرخکن بدون روغن

به عنوان مثال یکی از مهمترین ترفندهای تهیه سیب زمینی سرخ شده در هواپز خیساندن ‌خلال‌ها در آب به مدت 30 دقیقه است. پس از این مدت نیز نباید خلال‌ها کاملاً خشک شوند. وجود قطرات اندک آب بر روی خلال‌ها به پخت بهتر آنها کمک می‌کند. نکته کاربردی دیگر در مورد زیر و رو کردن خلال‌ها در میانه پخت است. حتی میزان برشته شدن خلال‌ها نیز بر حسب دما و زمان پخت قابل پیش‌بینی است.

انواع برگر

یکی دیگر از انواع غذا با سرخ کن بدون روغن انواع برگر هستند. تنها با کمی چرب کردن تابه هواپز می‌توانید انواع برگر و غذاهای مشابهی چون کتلت و کباب را تهیه کنید. معمولاً پخت برگر یکی از برنامه‌های از قبل تعیین شده در مدلهای مختلف سرخ کن بدون روغن است. اما به مرور زمان و کسب تجربه می‌توانید در دما و زمان این برنامه پخت تغییراتی اعمال کنید.

مرغ سوخاری

مرغ سوخاری نیز یکی از بهترین غذاها برای پخت در سرخ کن بدون روغن است. هم مرغ به صورت کامل و هم به صورت تکه‌های مجزا در این دستگاه قابل طبخ است. به خاطر جریان هوای داغ هیچ نگرانی بابت خام ماندن مرغ وجود ندارد. کافی است مرغ را با مواد مورد نظر خود طعم‌دار کرده و سپس با اسپری روغن یا لیسک کف تابه و روی مرغ را کمی چرب کنید. برای پخت مرغ سوخاری در سرخ کن بدون روغن نیز معمولاً برنامه از پیش تعیین شده در دستگاه وجود دارد. اما بر حسب تجربه شخصی و مواردی چون اندازه مرغ نیز می‌توانید دما و زمان پخت را تعیین کنید. توجه داشته باشید طعم این غذا به طعم مرغ بریان شباهت بیشتری دارد.

پختن مرغ در سرخ کن بدون روغن

پختن مرغ در سرخ کن بدون روغن

لازم به ذکر است که امکان استفاده از پودر سوخاری یا مایه سوخاری در سرخ کن بدون روغن وجود دارد. اما باید به مقدار کم از این مواد استفاده شود تا تنها به قطعات مرغ چسبیده باشد و درون تابه نریزد. زیرا مقدار اضافی از این مواد به سرعت می‌سوزد با ایجاد دود در طعم غذا اثرات نامطلوبی ایجاد می‌کند.

ماهی

ماهی یکی از بهترین گزینه‌ها در فهرست انواع غذا با سرخ کن بدون روغن است. و ماهی سوخاری یا ماهی گریل به راحتی در این دستگاه آماده می‌شود. می‌توانید ماهی را به صورت کامل یا به صورت تکه‌های کوچکتر با انواع ادویه و نمک طعم‌دار کرده یا با مایه سوخاری آغشته کنید. برنامه پخت ماهی نیز معمولاً در برنامه‌های از پیش تعیین شده دستگاه وجود دارد. اما با توجه به زمان پخت کوتاه ماهی، تعیین دما و زمان پخت مناسب آن کار دشواری نیست.

انواع کوکی

همانطور که گفتیم عملکرد دستگاه سرخ کن بدون روغن با عملکرد فر شباهت دارد. بنابراین این دستگاه برای پخت انواع کوکی و بیسکوییت نیز کارایی دارد.

سرخ کن بدون روغن 8 لیتری

سرخ کن بدون روغن 8 لیتری بزرگترین سایز سرخ کن بدون روغن است. بر طبق اصول رایج، این دستگاه برای یک خانواده 8-7 نفره توصیه می‌شود. اما در عمل این برآورد چندان دقیق نیست. به عنوان مثال برای تهیه مرغ سوخاری در هر بار استفاده از دستگاه نهایتاً 8 تکه مرغ قابل طبخ است.

بنابراین حجم غذای در نظر گرفته شده برای هر نفر کمترین میزان ممکن است. با توجه به لزوم وجود فضای خالی در دستگاه و عدم قرار گرفتن تکه‌های مواد غذایی روی هم انتخاب ظرفیت مناسب اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر میزان مواد غذایی متناسب با گنجایش دستگاه نباشد پخت غذا یکنواخت و مطلوب نخواهد بود. بنابراین در هنگام تعیین گنجایش هواپز حجم مورد نیاز برای مصرف معمول خانواده خود را در نظر بگیرید و به توصیه فروشنده بسنده نکنید.

سرخ کن بدون روغن چه مارکی خوبه؟

پس از پاسخ به سؤال سرخ کن بدون روغن چگونه کار میکند؟ نوبت به معرفی بهترین سرخ کن بدون روغن در بازار می‌رسد. در حال حاضر بهترین سرخ کن بدون روغن بازار توسط شرکت فیلیپس عرضه می‌شود. در واقع این دستگاه محصول تخصصی شرکت فیلیپس محسوب می‌شود. مدل‌های مختلف سرخ کن بدون روغن فیلیپس در اشکال ظاهری و ظرفیت‌های مختلف در بازار موجود است. همه افراد با نیازها و سلایق مختلف می‌توانند مدل مناسب خود را در میان محصولات فیلیپس پیدا کنند.

نکته مهم این است که علیرغم وجود تفاوت قیمت در میان محصولات این شرکت تمامی مدل‌های سرخ کن فیلیپس کارایی بسیار خوبی دارند. حتی مدل‌های قدیمی‌تر که قیمت کمتری دارند نیز در مقایسه با محصولات متفرقه کارایی بهتری دارند. به خصوص ماندگاری و دوام دستگاه با گذر زمان و استفاده از دستگاه نمایان می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *